ulricehamns tapetfabrik
Karin möter:

Karin möter: Anna Andén på Ulricehamns tapetfabrik

Sverige är ett land med stark tapettradition. Flera av våra mest älskade och välkända tapetmönster trycks på Ulricehamns Tapetfabrik. Karin Ohlsson-Leijon träffade Anna Andén, vd, för att ta reda på hur fabriken gått från nedläggning till nytändning på mindre än fyra år.

Av Karin Ohlsson-Leijon Foto Emma von Brömssen & Camilla Lundsten • 10 januari, 2022

Att Sverige är ett land med en stark tapettradition är välkänt. Här finns inredningsintresserade kunder som inte drar sig för att tapetsera om med jämna mellanrum och här finns också kunskapen om hur man både skapar tapetmönster och tillverkar tapeter hantverksmässigt.

När man tittar på de senaste årens allra mest uppskattade och uppmärksammade tapetmönster är det flera av dem som har det gemensamt att de tillverkats i Ulricehamns Tapetfabrik. Här trycks både Svenskt Tenns klassiska Josef Frank-tapeter och mönster som snabbt blivit samtidsklassiker, som Emma von Brömssens fantasieggande ”Hares in hiding” – ett rytmiskt böljande mönster med harar och akantusblad, som blivit en favorit hos många.

Ulricehamns Tapetfabrik är på samma gång både gammal och ny – medarbetarna och maskinerna har varit med länge, men namnet och företaget är bara några år. En av personerna bakom företaget är Anna Andén, vd och delägare, och vi träffades för att prata om vad Ulricehamns Tapetfabrik är och om tapeter, hantverk och framtiden för små producenter i Sverige.

tryckning av Emma von Brömssens mönster Hares in hiding
På Ulricehamns tapetfabrik trycks såväl Svenskt Tenns klassiska Josef Frank-tapeter som andra mönster som snabbt blivit samtidsklassiker, till exempel Emma von Brömssens fantasieggande ”Hares in hiding”. Det trycks med screentrycksteknik och med fyra olika färger. I sista stationen läggs en mörkt blå transparent färg på vilket skapar alla detaljer och tapetens helhet. Ett svårt moment som kräver mycket av färgmästaren.

Från nedläggning till nytändning

Anna och Thomas Johansson, en av de andra del­ägarna och färgmästare med 30 års erfarenhet, har båda arbetat länge i tapetbranschen. När de för fyra år sedan fick veta att tillverkningen i Ulricehamn skulle läggas ner fick de båda samma känsla: ”Det får inte hända.”

– Det var fruktansvärt. Thomas och jag sprang på varandra ute i fabriken och kände att vi måste göra någonting!

Tillsammans med Thomas barndomsvän, entreprenören och ulricehamnaren Håkan Mattsson, kunde de förverkliga drömmen om att låta tillverkningen av tapeter fortsätta i Ulricehamn. De frågade två arbetskamrater om de ville följa med och fick nycklarna till fabriken i maj 2018.

Det låter som en impuls, men bakom beslutet låg både eftertanke och analys – och en vetskap om att det fanns någonting att bygga på och utveckla. Det var också någonting helt naturligt för Anna Andén, som levt nära tapettillverkningen i Ulricehamn ända sedan hon var barn.

Hon började tidigt sommarjobba på tapetfabriken och när hon var klar med studierna i ekonomi och marknadsföring fick hon möjlighet att börja på ett vikariat.

– Sedan var jag fast – jag älskade det verkligen! Att få göra detta i lilla Ulricehamn, min hemort. Vi tillverkade tapeter som skickades över hela världen!

Anna Andén vd Ulricehamns tapetfabrik
Från en dag till en annan blev Anna Andén ägare av en tapetfabrik.

Anna jobbade på marknadsavdelningen i över tio år och älskade varje sekund. Att vara en del av den hantverksmässiga tapettillverkningen i Ulricehamn fyller henne med stolthet och glädje. När samarbetet mellan designer, färgmästare, tryckare och maskin fungerar som det ska uppstår magi i tapetform.

– När alla jobbar ihop, det är då det blir så himla bra! Varenda gång maskinerna snurrar och det är något nytt så står man där och fascineras. Det är underbart! Det droppar färg och det är hjul som snurrar, det är liksom på riktigt.

Hantverket i tapettillverkningen är påtagligt: färgmästarna ser och blandar till färgerna med en exakthet och känsla ingen maskin kan komma i närheten av, tryckarna justerar och ställer in så att tryckpressarna kan leverera just de unika tapetmönster som kunderna förväntar sig. Att få visa upp tillverkningen och få människor att förstå vilken grad av hantverk det innebär är en dröm för Anna Andén.

Precis innan pandemin slog till hade de ställt i ordning ett showroom i anslutning till fabriken. Nu står det där och väntar på att kunna ta emot besökare, som ska kunna få inspiration, råd och tips av kunniga tapetproffs. Tanken är att man också ska få möjlighet att komma in i själva fabriken och se hur tillverkningen går till.

– Jag skulle vilja komma till att varje rulle vi skickar ut signeras av Håkan eller Thomas eller Anne, så man ser vem som har gjort den. Jag vill öka kunskapen om kvalitet, hantverk och svensk produktion och visa varför en rulle från oss kostar 1 000 kronor när man kan köpa en för 79 kronor någon annanstans.

granskning av tapetmönster på fabriken
”Vid provtryck sätter vi alltid upp tre våder på vår sugvägg. Vi kontrollerar mönsterpass, kantskärning och att mönster­rapporten inte ter sig på något oönskat sätt.”

Mönster av Långelid/von Brömssen, Lisa Bengtsson och Littlephant

Ulricehamns Tapetfabrik har två delar av verksamheten. Den ena är när man fungerar som en ren producent och trycker tapeter på uppdrag av någon annan. Den största uppdragsgivaren är Svenskt Tenn, som trycker alla sina tapeter i Ulricehamn – ”en kvalitetsstämpel som heter duga”, som Anna säger, och en trygghet som gett en stabil grund att stå på under de första åren.

– Det går inte att beskriva i ord vad det betyder för oss att ha dem i ryggen. Svenskt Tenn är fantastiska på att lyfta och stödja små aktörer och producenter.

Den andra delen av verksamheten handlar om att samarbeta med etablerade formgivare och varumärken som har ett eget uttryck och bygga upp en unik kollektion tillsammans med dem, där Ulricehamns Tapetfabrik står för produktion och lagerhållning och formgivarna för design och marknadsföring. Hittills har de hunnit ta fram flera kollektioner med Långelid/von Brömssen, Lisa Bengtsson och Littlephant.

– Alla vi är mindre företag som kan hjälpas åt och göra det vi är bäst på. Ambitionen är att skapa ett kreativt kollektiv med riktigt bra formgivare som jobbar med mönsterdesign. Och så är det härliga människor!

Färgval på Ulricehmans tapetfabrik
Thomas Johansson och Anna Andén i färgvalet. Tapetfabriken har en egen kollektion av enfärgade tapeter.


Även om pandemin har gett extra tid för eftertanke har det lilla tapetföretaget redan kontakter bland inredare internationellt, bland annat i USA. I de kontakterna har Anna förstått hur unika och exotiska de är, med sin lilla, hantverksmässiga tillverkning av både limtryckta och screentryckta tapeter med starka och annorlunda mönster som inte liknar någonting annat.

– Det är något med vissa mönster som bara går igenom allt och tilltalar alla. Det är mönsterformgivning och färgsättning på hög nivå.

Samarbetet mellan formgivare och hantverkare i fabriken är något som Anna vill lyfta och sätta fokus på. Drömmen vore att också göra fabriken till en plats för utbildning, med lärlingsplatser och samarbeten med designskolor, för att ta in tapethantverket i framtiden.

– Det bästa är att allt känns görbart. Det är inte omöjligt. Alla personer som kommer hit ger så mycket bekräftelse på att vi är på rätt spår.

färg till tryckta tapeter
Färgmästaren silar alltid färgen innan den hälls i färgfaten. Det är för att göra den slät och få bort bubblor och korn av pigment.
rullar för limtryckta tapeter
De limtryckta tapeterna trycks med valsar där mönstret är utskuret och varje vals trycker en färg. Det ger ett levande, nästan handmålat intryck.

I varje nummer av Hus & Hem träffar Karin Ohlsson-Leijon en aktuell och spännande person i inredningsvärlden för att prata om design, ­inspiration, trender och idéer. Här kan du läsa hennes intervju med Monique Faber, designchef på Louis Poulsen.

Scroll to Top