Monique Faber designchef på Louis Poulsen
Design

Karin möter: Designchefen på Louis Poulsen

Karin Ohlsson-Leijon träffade designchefen på danska Louis Poulsen för att få veta mer om hur företaget arbetar med sitt designarv. Det blev ett samtal om tradition, nytänkande, design och modern teknik.

Av Karin Ohlsson-Leijon • 1 december, 2021

Monique Faber är designchef på Louis Poulsen, ett företag med en lång historia av nytänkande belysning. Karin Ohlsson-Leijon träffade henne för att höra hur det danska företaget arbetar med sitt designarv och för att få bästa belysningstipsen!

Det danska företaget Louis Poulsen har genom historien tillverkat en mängd klassiska lampor, inte minst Poul Henningsens banbrytande ”PH”-lampor, som hanterade och spred ljuset på ett helt nytt sätt när de först lanserades på 1920-talet. Numera står företaget med ena benet i historien och det andra i samtiden, med många nytänkande och vackra lampor i kollektionen.

Monique Faber är designchef på Louis Poulsen och berättar om hur företaget arbetar med design och om hur ljuskällorna utvecklats under de senaste åren. När vi träffas i början av hösten har företaget precis lanserat två nyheter, som tydligt visar på hur man arbetar med sitt designarv. Dels presenterades Poul Henningsens bordslampa ”PH 2/2 Question Mark”, som ursprungligen designades 1931, dels taklampan ”Patera Oval” designad av Øivind Slaatto som ett komplement till en rund lampa som han formgav 2015. Tradition, nytänkande, design och modern teknik är centralt i allt man gör.

– Louis Poulsen startade redan 1874, men det var först på 1920-talet som man började arbeta med belysning. Poul Henningsens arbete med att sprida ljuset och göra omgivningen vackrare har betytt mycket för företaget. Han gjorde mycket fantastisk design som håller än i dag och han var mycket produktiv. 1958 designade han till exempel tre lampor som i dag räknas som ikoner: ”PH Artichoke”, ”PH 5” och ”PH Snowball”, berättar Monique Faber.

En sådan katalog är ett viktigt arv att förvalta och Monique Faber berättar att en viktig del av arbetet i företaget är att arbeta med de fyra stora designprofiler vars lampor man tillverkar, genom att förnya genom färgval och material. Utöver Poul Henningsen är det Verner Panton, Arne Jacobsen och Vilhelm Lauritzen som står för arvet.

– Det är ett solitt designarv att bygga vidare på och när vi gör det så arbetar vi med designer som känner och förstår vår filosofi, säger Monique Faber.

Bordslampan Ph2 Question mark har formen av ett frågetecken
”PH 2/2 Question Mark” av Poul Henningsen formgavs 1931 och återlanseras nu.

Form med funktion

För Monique Faber är det viktigt att de lampor som kommer in i kollektionen är vackra både när de är släckta och när de är tända. Och det är det som är utmaningen – att göra en lampa med en vacker form är en sak, men att också göra en lampa som på ett medvetet sätt sprider ljuset är något helt annat och det är anledningen till att det är en ganska långsam process att ta fram nya produkter och att man arbetar mycket med att utveckla de kollektioner som redan finns.

Ett exempel är den nya ovala pendellampan ”Patera Oval” av Øivind Slaatto, som är ett komplement till den runda lampan som kom 2015. Monique betonar att det var viktigt att, precis som i den första lampan, bygga vidare på en form där ljuskällan inte syns, samtidigt som den sprider ljuset. För att uppnå det har designern arbetat med en spiralform inspirerad av likande former i naturen, som exempelvis i den vackra romanescokålen.

– Den ovala ”Patera”-lampan är idealisk över ett bord eller när man inte har så högt i tak. I funktionen är den inspirerad av klassikern ”PH5”, enligt mig är det den idealiska matbordslampan.

lampan Patera Oval
”Patera Oval” är en av höstens nyheter.

Varje gång Louis Poulsen lanserar en nyhet eller en vidareutveckling på en nyare serie brukar man sam­tidigt komma med en produkt som sätter fokus på designarvet eftersom det är en så viktig del av företaget. Den lilla bordslampan ”PH 2/2 Question Mark” av Poul Henningsen är en sådan produkt, formgiven 1931, men helt rätt i tiden också 90 år senare.

– Den har ett poetiskt uttryck och känns mjukare, tack vare att den är i mässing. För tio år sedan hade det varit för tidigt att lansera en sådan design, men det mjuka och poetiska passar i vår tid, säger Monique Faber.

Under pandemin har hemmet fått nya funktioner och det har även påverkat hur vi ser på belysning.

– Jag tänker att det kommer mer flexibilitet i hur man använder sitt hem, men också en trend där man gärna vill sätta en ännu större personlig prägel på hemmet, till exempel med hjälp av konst och design.

lampan snowball
”PH Snowball” är en av de ikoniska lampor som Poul Henningsen designade 1958.

Monique Fabers bästa belysningstips

  • Det viktigaste i ett hem är det jag brukar kalla ”islands of light”, att placera ut lampor på olika platser i rummet så att de får rummet att kännas större och mer inbjudande.
  • Tänk på ljustemperaturen – satsa på hög kvalitet och ett naturligt ljus.
  • Välj en ljuskälla som inte ger ”ränder” – det kan ibland hända med led-ljus i exempelvis opalglas.
pendellampan artichoke av Louis Poulsen
”PH Artichoke” formgavs liksom ”PH 5” och ”PH Snowball” 1958 av Poul Henningsen och de räknas idag som riktiga ikoner i belysningsvärlden.
bordslampan panthella
”Panthella” av Verner Panton är en annan klassisk lampa från Louis Poulsen. Den finns i många färger och storlekar. Bland annat som bärbar och laddningsbar. Våren 2022 lanseras den i vit metall med vit skärm.
Golvlampan AJ
Arne Jacobsen designade AJ-lampan för SAS Royal Hotel i Köpenhamn (Radisson Collection) år 1957. I dag betraktas AJ-serien som den design som den danske arkitekten är mest känd för över hela världen.
”VL45 Radiohuspendel” av Vilhelm Lauritzen ritades på 1940-talet.
Scroll to Top