Klaus Haapaniemi står bakom Iittala-servisen “Taika Sato”: “Jag ville göra något vågat”

Klaus Haapaniemi berättar med sina mönster vackra och fascinerande historier om naturen. Nu är han aktuell med en ny servis där det är grönsaker och frukt som är motivet.

Det finns vissa formgivare som alltid lyckas ladda sina föremål med någonting mer än form och funktion, som lyckas ge dem en extra dimension av mystik som är svår att ta på, men ändå så påtaglig. Den finländske formgivaren och konstnären Klaus Haapaniemi är en sådan person. Det är som om allt han skapar är delar av samma historia. Hans mönstervärld för mig in i en värld och känns som illustrationer till en magisk berättelse, en berättelse utan ord, men fylld av mening.

Första gången jag kom i kontakt med Klaus Haapaniemis design var för över femton år sedan när han kom till Stockholm för att lansera sin nya servis ”Taika” för Iittala. Jag fascinerades av den detaljerade dekoren med skogens djur och av uttrycket som var så modernt och samtidigt så förankrat i traditionell folklore. Nu är han tillbaka med en fortsättning på servisen, kallad ”Taika Sato”, och djuren har ersatts av grönsaker och frukt. 

Jag fick möjlighet att träffa Klaus Haapaniemi när han var i Stockholm för att visa den nya servisen i mitten av november. Miljön är passande: ett gammalt värdshus längst ut på Långholmen, där ett magnifikt långbord dukats upp med den nya servisen och ett överdåd av grönsaker. Vi får en pratstund en trappa upp i en liten kammare med kakelugn och utsikt mot Mälaren – nära naturen och ändå mitt i staden.


LÄS ÄVEN: 8 stora inredningstrender 2024


Klaus Haapaniemi är känd för en fantasifull och egensinnig mönstervärld.
”Taika Sato” har dekor inspirerad av grönsaker och frukt, Iittala.

Hur började arbetet med ”Taika”?

– Jag bodde i London då och det hade precis varit en artikel i Vogue om ett samarbete jag hade med Cacharel, där jag hade gjort en fond till deras modevisning i Paris. Den dåvarande designchefen på Iittala hade sett artikeln och kontaktade mig.

Den första servisen har mycket djur- och naturmönster. Hur valde du motiven?

– Vid den tiden jobbade jag mycket med naturelement och nordiska djur, som rävar och ugglor, och det första jag gjorde för Iittala var väldigt likt det jag hade gjort för Cacharel.

Klaus Haapaniemi växte upp i utkanten av Tammerfors och beskriver hur han alltid haft en närhet till naturen, trots att han alltid bott i städer. Han utbildade sig i grafisk design på LAB Design­institutet i Lahtis, men kände direkt efter examen att grafisk formgivning var lite för tråkigt för honom.

– Jag flyttade till Italien för att jobba i modeindustrin i slutet av 1990-talet och jag arbetade som mönsterdesigner i några år innan jag flyttade till London 2004 och började frilansa för olika företag. Samtidigt kände jag och min partner Mia Wallenius att vi ville starta ett eget märke och efter några år gjorde vi det. 

I början av 2000-talet var Londonstadsdelen Shoreditch en plats där många kreativa personer möttes och Klaus och Mia öppnade  sin första butik där. I företaget Klaus Haapaniemi & Co produceras numera både kläder, inrednings­textilier, tapeter och accessoarer – alla förankrade i Klaus Haapaniemis suggestiva bildvärld. Sedan några år bor och arbetar Klaus Haapaniemi och Mia Wallenius i Berlin, men delar tiden mellan storstaden och sitt hus utanför Tammerfors.

Berätta om ditt arbete, hur går det till?

– Ibland bara kommer det till mig. Det kändes till exempel väldigt enkelt att göra något nytt med ”Taika”. Jag hade en idé om att jag ville göra något annorlunda, nya former och nya föremål. Jag ville göra något vågat, med större mönster och former som också kan upplevas abstrakt – det blev ”Taika Sato”. Jag börjar alltid arbeta med penna och papper och går sedan ibland över till att bearbeta i datorn. Ibland säger kunderna att de vill se skisser – men det är sällan någon idé eftersom de ändå inte förstår skisser. När man däremot arbetar direkt med hantverkare behöver man inte visa så mycket för att de ska förstå – jag föredrar det sättet att arbeta. Det har hänt att företag har bett mig göra en 3D-rendering av något som ska tillverkas i glas för att visa glasblåsarna, men jag säger nej till det – de är en förolämpning mot hantverkarna!

Textilier för egna företaget Klaus Haapaniemi & Co.
I företaget som Klaus Haapaniemi driver tillsammans med sin partner Mia Wallenius produceras både mode och inredning, allt med vackra och fantasifulla mönster.

LÄS ÄVEN: Inred med grönt – 10 fina sätt att inreda med den supertrendiga kulören


Hur arbetar ni i ert eget företag?

– Vi är lyckliga över att kunna arbeta som vi vill – vi kan fortfarande ha kul! Vi siktar inte mot att tjäna mycket pengar, utan arbetar i liten skala. Både Mia och jag har arbetat i stora företag tidigare och vet hur man kan förlora kreativiteten.

Dina motiv har mycket känsla av folkkonst och mytologi – hur kommer det sig?

– Jag hörde mycket finska folksagor som barn och berättandet är viktigt i Finland. Vi har både ”Kalevala” och Tove Jansson och berättandet är något som är levande än i dag. Jag tycker inte att det går att jämföra med hur det är på kontinenten, möjligen med Sverige. Det jag gör är ett slags visuellt historieberättande och kan inte jämföras med litteratur.

”Taika Sato” för Iittala.
Karin Ohlsson-Leijon tillsammans med Klaus Haapaniemi i samband med lanseringen av ”Taika Sato”.

LÄS ÄVEN: Lär känna Stig Lindberg – en av våra mest flitiga formgivare


Ställer du ut som konstnär också?

– Ja, det har jag gjort nu i några år. Jag har ställt ut i Madrid och förra året ställde jag ut i Berlin. Nyligen hade jag också en utställning i Lahtis där jag hade gjort en installation man kunde gå omkring i och där jag också samarbetade med en ljuddesigner. Jag har också arbetat med att göra dräkter till dansare och gjorde både scenografi och dräkter till en uppsättning på operan i Helsingfors.

I samband med att Helsingfors var designhuvudstad för drygt tio år sedan var Klaus Haapaniemi med och designade scenografi och dräkter till ett allkonstverk tillsammans med bland andra koreografen Kenneth Kvarnström och kocken Antto Melasniemi, som framfördes på Skeppsholmen i Stockholm. Han har också sam­arbetat med författaren Rosa Liksom i ett bokprojekt och säger att han gärna skulle arbeta ännu mer med gränsöverskridande projekt med konstnärer från olika discipliner.

Har du gjort inredningar?

– Ja, jag har gjort en del privata inredningar för konstsamlare och kändisar, som har beställt möbler. Till exempel arbetade jag med Björk. Hon ville ha en sex meter lång handsnidad träsoffa, och 16 mindre, till sitt hus på Island där hon har en stor sal. Huset ligger så avlägset att det bara går att köra dit saker med lastbil några få månader per år – resten av året är vägen bara lera. Nikari tillverkade möblerna och de kläddes med vår textil. För några månader sedan hörde hon av sig och skickade bilder på att det börjat gå hål på tyget, så möblerna behöver kläs om. Jag vet inte hur det ska gå till …

Scroll to Top