Littlephant-grundaren: ”Alla mönster ritas för hand”

I tio år har Camilla Lundsten drivit företaget Littlephant, hela tiden med hållbarhet och hantverk i fokus.

Det finns få formgivare som gör mig så glad som Camilla Lundsten, inte bara för hennes positiva och sprudlande framtoning och generösa inställning till sin omgivning. Det är något med hennes skickligt komponerade mönster, som så tydligt har en plats i vår skandinaviska mönstertradition samtidigt som de är så samtida. Alltifrån de tidiga lite cirkusbetonade mönstren, de fantasifulla landskapen med växter, djur och människor till de nyaste rutiga och handmålat prickiga – alla är de så omisskännligt Camilla Lundsten-mönster. Det är också något med hennes kompromisslöshet – hur hon i tio år nu drivit sitt företag Littlephant och hela tiden värnat om hållbarhet och hög kvalitet och inte frestats att släppa det ens när tiderna varit svåra och förutsättningarna förändrats. 

På företagets hemsida kan man läsa om hur företaget fick sitt namn efter figuren Littlephant/Lillefant, en liten röd elefant som Camilla skapat för sina barnböcker, och hur figuren gav henne mod att starta sitt eget företag och sluta arbeta för andra.  

Vi träffas en höstdag hemma i Camillas kök i centrala Stockholm, omgivna av hennes design, för att prata om Littlephant, som just kommit med nya mönster och produkter.

Lapptäcke av mönstret ”Gustav”, handsytt i ateljén i Stockholm.
Tapeten heter ”Happy”.

Kan du berätta lite om hur det började?

– Jag har ju jobbat med formgivning i säkert 25 år, men då med andras varumärken och andras produkter. När jag startade Littlephant för tio år sedan var det för att jag ville ha koll på alla delar i processen. Jag kände också att jag ville jobba hållbart, för tio år sedan var det inte med på kartan för många. Det var en sådan frustration att inte kunna jobba hållbart och med naturmaterial när jag jobbade med de större företagen, så det var ett skönt ställningstagande. Men att dra i gång som liten och växa organiskt av egen kraft som vi har gjort,
det är en resa! 

De allra första produkterna Littlephant gjorde kom ur en önskan att skapa något som skulle fungera lika bra för vuxna som för barn och även att göra nödvändigheter som en skötväska till någonting snyggt som man känner att man vill ha med sig och använda som en vanlig väska också när barnen vuxit. Textil­designen har också funnits med hela tiden och är själva hjärtat i företaget.

Vad är det med textil som lockar?

– Textil är ett så härligt material och man kan göra så mycket med det. Jag vill göra något som också andra kan göra något med och vara kreativa med. Jag vill att det ska vara lätt för kunderna att använda tygerna tillsammans, att de ska kunna vara kreativa med mina produkter. Det är nästan det jag tycker är roligast!

Mönstret ”Sakura Spring” lanserades i Japan redan 2016, men finns nu även i Sverige.
Lampskärm i nya mönstret ”Gustav”.
Camilla Lundstens företag Littlephant har funnits i tio år.

Just nu är Littlephants verksamhet uppdelad på två adresser. Hemma sitter Camilla och skapar nya mönster och produkter och ett par kvarter bort ligger syateljén där man syr vissa produkter, packar ordrar och jobbar mer praktiskt.

– Jag är väldigt organiserad och strukturerar för att inte glömma bort mig. En dag i veckan måste jag göra saker som känns kreativa – annars är det mycket logistik och administration.

Hur arbetar du fram ett mönster?

– Ofta sitter jag och gör småskisser helt slumpmässigt. Sedan när jag börjar jobba med en kollektion samlar jag ihop skisserna och ser om det finns en lust i det. Jag kopierar dem i större format, skriver ut, klipper och klistrar … Vissa mönster kan ta jättelång tid – ibland kan det ta en hel vecka …

Det låter inte mycket, tycker jag …

– Men då jobbar jag hela tiden. Dag och natt! Allt ritas för hand eftersom jag vill kunna trycka med rotationstryck. Digitalt är enklare, men med rotationstryck kommer färgerna ner i tyget på ett annat sätt. Sedan när jag gjort ordentliga skisser får jag vara hård mot mig själv – det är väldigt mycket pengar i produktion.

Mönsterglädje i studion.
Tapeterna görs i samarbete med Ulricehamns Tapetfabrik.

Under hösten kom flera nya mönster, som handmålat prickiga ”Sakura Spring”, rutiga ”Gustav” och de föreställande mönstren ”May”, ”Happy Cloud” och ”Wild at Heart”, samtidigt som Littlephant också lanserade lampskärmar. Flera av dem har fått vänta på att lanseras på grund av råvarubrist och problem som följde pandemin när leverantörer plötsligt inte längre fanns kvar. 

”Sakura Spring” har en särskild historia, det mönstret ritades ursprungligen för den japanska marknaden, som Camilla jobbat med länge, och lanserades redan 2016 i Japan. Nu kommer det i nya färgställningar och finns tillgängligt också här.

Under de tio år som Littlephant funnits har Camilla Lundsten hunnit med mycket. Utöver textilier och porslin har hon gjort både accessoarer och leksaker och hunnit med flera samarbeten, som barnkläder för japanska Futafuta och Lindex. 

Ett samarbete som startade för några år sedan och som betytt mycket för att få ut Littlephants mönster till nya konsumenter är det med Ulricehamns Tapetfabrik, som tilverkar Littlephants tapeter.

Camilla Lundsten och Karin Ohlsson-Leijon.

Hur var det att arbeta med tapeter?

– Många hade frågat efter tapeter och jag hade funderat på det, men inte tagit tag i det, men när Anna och Thomas på Ulricehamns Tapetfabrik tog kontakt med mig låg det så bra i tiden. De jobbar med småskaligt hantverk, precis som jag. För dem handlade det om att rädda ett hantverk när de tog över fabriken.

Hantverk, hållbarhet och kvalitet – både i material och uttryck – med de ledorden arbetar Camilla och Littlephant vidare också mot framtiden. Med mönster som successivt sprider sig ut i världen, med namn från en liten elefant som vet att också den som är liten kan göra stor skillnad.

Så, hur ser framtiden ut?

– Jag hoppas vi kan fortsätta och få nå ut! Det är nästan det svåraste. Framöver kommer vi att behöva bli några fler igen.

Rulla till toppen