H&M Home släpper färgsprakande kollektion i samarbete med Pantone – se bilderna här

Vita väggar har tackat för sig och allt fler välkomnar mer färg i inredningen. På samma tema släpper H&M Home en ny färgfylld kollektion i samarbete med Pantone. Läs mer om kollektionen och se bilderna här!

Vita väggar har fått ta ett stort kliv bakåt medan färgstarka kulörer äntrat inredningsvärlden och våra hem. Den 26 januari kommer H&M Home med en ny kollektion på samma tema, i samarbete med det globala företaget Pantone som blivit kända för sitt färgsystem och universella färgspråk.

Kollektionen kretsar kring två färgpaletter – en för energi och glädje och en för lugn och harmoni. I varje färgpalett syns olika nyanser från Pantone som är speciellt utvalda för produkterna i kollektionen. Färgpalettenn Calm & Soothing inkluderar pistage, petrol, grönt och mellanblått medan paletten Energy & Joy inkluderar de fyra färgerna rosa, röd, orange och aprikos.

Vi fick en pratstund med Evelina Söderberg-Kravaev, Head of Design & Creative på H&M Home, om den nya kollektionen som fått namnet H&M HOME ? PANTONE.

Hur skulle du beskriva den nya kollektionen?  

– En serie H&M Home-klassiker som fått ny färgklädsel i två olika färgskalor som triggar olika sinnesstämningar – en färgskala för lugn och harmoni och en färgskala för glädje och energi.

Berätta om tanken och inspirationen bakom!

– Vi ville göra våra kunder uppmärksamma på hur färg och hur vi inreder med färg påverkar våra sinnen och vårt välmående. Designteamet började undersöka färger som ger lugn, stillhet och harmoni samt färger som triggar energi, positivitet och lust. Genom research tillsammans med vår egen färgexpert tittade de på vilka färger som triggar dessa tillstånd och landade i dessa två färgskalor. ”Färg & Ljus” är också den generella desiginriktningen på H&M Home för våren 2023.

Vilken känsla har ni velat förmedla?

– Effekten som färg har på design är väldigt intressant och fascinerande. Vi ville undersöka hur en form eller en atmosfär kan förändras genom olika färgnyanser. Genom att jobba med två helt olika färgskalor kunde vi navigera mellan en harmonisk och en energifylld målbild. Det är precis dessa två känslor vi vill förmedla – lugn & energi eftersom vi tror att vi behöver båda för att må bra

Förutom färgvalen – hur gick tankarna i övrigt under designprocessen?

– Huvudidén bakom kollektionen var att använda färg som en central drivkraft i kollektionen. Då blev det tidigt i processen tydligt att det skulle vara spännande att jobba med ett speglat sortiment – exakt samma produkt presenterad i två helt olika kromatiska berättelser. Kollektionen föll på plats genom att använda populära H&M Home-produkter som tidigare endast gjorts i ljusa neutraler och låta färgerna skapa sin magi genom att transformera produkterna till något annat. Vi har också försökt att översätta färgerna till dofter i kollektionens doftljus för att låta färg även bli en multisensorisk upplevelse. Vegetabiliska doft toner som eucalyptus, verbena & te står för den lugna atmosfären i de kalla färgerna och de varma färgerna vibrerar av fruktiga toner som plommon och citrus.

Hur ser ni att kollektionen kommer att stylas i mottagarens hem?

– Det finns ett väldigt starkt sug efter färg i inredning just nu. Vi tror också att relationen till färg är väldigt personlig och kulturell, så vi hoppas att kunderna använder produkterna precis som de själva känner för. Kollektionen går att användas som enstaka färgaccenter i neutrala hem eller mer ”all-in-colour” – sätta ihop flera nyanser av samma färgskala eller varför inte göra en mix av båda färggrupperna och se vad man får fram för känsla då.

Vilka är dina bästa tips till den som känner sig osäker, men som ändå vill inreda med lite mer färg hemma?

– Ett bra sätt att introducera färg i ett hem är att skapa stilleben på till exempel en hylla eller ett sidobord. Ett enda objekt i färg kan verkligen skapa en påverkan i hemmet. Börja med en produkt du älskar i en färg som gör dig glad, som ett doftljus eller en skulptural vas. Bygg upp runtomkring med andra produkter och växter som passar till. Det är oftast enklast att jobba med färger i samma färgfamilj och bygga upp små färgklickar i hemmet bestående av produkter i samma färgskala men i olika nyanser. Med den här kollektionen har vi försökt hjälpa kunden med det – alla produkter i den blågröna färgskalan passar ihop och likaså alla i den rödrosa färgpaletten. Det ska vara enkelt att inreda med färg tycker vi på H&M Home.

Kollektionen H&M HOME ? PANTONE släpps i utvalda butiker och online 26 januari 2023.

Scroll to Top