Maze-ägaren Lotta De Visscher: ”Vi vill göra produkter som är tidlösa”

Lotta De Visscher vände nödvändiga begränsningar till någonting positivt och driver nu Maze helt i enlighet med begreppet ”slow production”.

För tolv år sedan blev Lotta De Visscher oplanerat ägare till designföretaget Maze och från att ha arbetat i första hand med varumärkesstrategier, design och marknadsföring fick hon sätta sig in i alla delar av möbeltillverkningen – från produktion och lagerhållning till distribution och försäljning. Men det som hade kunnat bli en chockstart blev också ett möte med en värld av svenska småindustrier och Lotta blev fast övertygad om att det var precis det här hon skulle göra. Sedan dess har Maze växt många gånger om, sam­tidigt som man befäst arbetet med att arbeta småskaligt och närproducerat. 

Företaget startades 2003 av fotografen Kent Johansson, som hade designat hyllan ”F-shelf” för att ha ett praktiskt och litet nattduksbord till sin lilla lägenhet. Redan från början fokuserade Maze på små, funktionella och närproducerade möbler och när Lotta De Visscher kom in var det ett företag med tydliga idéer, men som fortfarande var väldigt litet och hade svårt att få ut sina produkter på marknaden. 

Jag träffar Lotta De Visscher på Mazes kontor i Stockholm för att prata om design, hållbarhet, produktion och vad det är som gör Maze unikt.

Lotta De Visscher driver Maze enligt principerna för ”slow production”.
Skåpet ”Liza” i perforerad metall med detaljer av läder är formgivet av Louise Hederström.

Hur började ditt arbete med Maze?

– Det har varit en lång resa – jag kunde ingenting från början och tänkte först att vi nog kunde producera i Fjärran Östern och göra stora volymer, men sedan när jag hade träffat de småländska familjeföretagen som producerar våra möbler insåg jag att det är ju det här vi ska göra! Jag blev fast i övertygelsen att det borde gå att göra någonting bra med att sälja möbler som är gjorda i Sverige och som har en tydlig funktion från början.

Ett av de familjeföretag som varit med Maze från början ägs av familjen Backstig i Småland, som arbetar med att bocka ståltråd – en viktig komponent i många av företagets produkter – och det var bland annat efter att ha träffat dem som Lotta fattade beslutet att inte flytta tillverkningen utomlands, utan vända småskalighetens begränsningar till en fördel och uttalat satsa på ”slow production”.

Den nya stolen ”Same” är designad av Louise Hederström med inspiration från en stol från 50-talet. Tillsammans med ett bord blir den en kompakt matgrupp.

Vad innebär ”slow production”?

– Det handlar om att producera nära konsumenten och att vi inte överproducerar. När vi tar fram en ny produkt så gör vi först ett fåtal för att se hur det fungerar. Det ger oss en möjlighet att göra förändringar och så kan man bara göra när man jobbar med tillverkning i eller nära Sverige. Det handlar också om att inte ha flygtransporter och att använda hållbara material. Det innebär också att vi tar bort all plast som vi kan ta bort från produkterna och självklart att alla leverantörer följer arbetslagar. Vi har en fabrik i Baltikum och den är bra och vi har varit där, men eftersom vi är noga med att man respekterar mänskliga rättigheter har vi valt att inte tillverka i vissa länder. Till och med vissa länder som finns i Europa går bort på grund av det.

Att tillverka nära konsumenten innebär att det kan komma en situation där företaget har så många kunder i ett land att man väljer att lägga en del av tillverkningen där för att undvika transporter.

– Om vi om tio år till exempel är jättestora i Japan så kanske det inte är optimalt att allt görs i Sverige Då kanske vi vill kunna tillverka i Japan – men det ska vara på samma villkor som här.

Nu arbetar drygt tio personer på Maze och genom att medvetet jobba med närproducerat och hållbart har företaget mångdubblat omsättningen. För något år sedan kände Lotta De Visscher att företagets omsättning hade nått en så hög nivå att hon behövde anställa en vd och Christian Resell kom in i företaget som delägare och vd. Tillsammans driver de nu Maze vidare med lika stort fokus på idéer och design som på affärer och utveckling.

Under de första tio åren på Maze gjorde Lotta ”allt”, men nu när företaget vuxit kan hon ägna sig mer fokuserat åt att fortsätta utveckla varumärket och kollektionen.

Hos familjen Backstig i Småland bockar man ståltråd i olika dimensioner – en viktig beståndsdel i Mazes sortiment.

Hur jobbar ni med designen och med kollektionen?

– Jag brukar sätta mig med Helena, som jobbar med inköp, och så tittar vi på hela kollektionen tillsammans, utan att ta hänsyn till försäljningssiffror. Vi sätter upp bilder på väggen och så ser vi att där är ett hål och där är ett hål och på så sätt ser vi hur vi kan komplettera. 

Vad är det som kännetecknar Maze?

– Vi har bestämt att vi gärna vill göra produkter som är tidlösa. De flesta produkter vi har säljer år efter år. Det var vi tvungna till i början eftersom vi var så små. Den typ av möbler som vi gör går ut på att man gör så mycket design som möjligt av materialet, om man säger så. Eftersom vi tillverkar i Sverige så är det i första hand arbetet som kostar och de formgivare vi jobbar med vet att det inte får vara för mycket handpåläggning. 

Formgivaren Louise Hederström har varit med Maze sedan starten och Lotta vänder sig ofta till henne för att få hennes uppfattning om kollektionen och vad som passar eller inte. 

– Louise är skön för hon kan säga till mig att så kan vi inte göra eller så ska vi inte göra.

Grunden i kollektionen är funktionella småmöbler, som nattduksbord, klädhängare, skohyllor och tidningsställ, men de senaste åren har det tillkommit några större möbler – men fortfarande designade och tillverkade i samma anda som tidigare produkter. Först ut var skåpet ”Liza” och alldeles nyligen kom stolen och bordet ”Same” och soffbordet ”Anyday”, alla designade av Louise Hederström och alla med fokus på att de ska passa i ett litet hem.

– Från början sa jag att Maze kommer aldrig att göra en soffa, men det kanske vi gör – men då kommer det att vara en ”Mazesoffa”. Nästa större grej vi kommer att göra är en fåtölj av något slag. Men det får inte bli så att det inte ”är Maze” längre. Ska vi göra en fåtölj så måste det vara en fåtölj som man vill ha i 15–20 år, det är så vi tänker.


Klädhängaren ”Bill Vertical” av pulverlackad metalltråd och trä är designad av Louise Hederström.

Just det som ”är Maze” återkommer ofta i vårt samtal och även utifrån kan man tydligt se vad det innebär – det är möbler med ett enkelt, funktionellt formspråk i lättbegripliga material och med en gedigen känsla. Kunskapen om att 95 procent av allt i kollektionen tillverkas i Sverige gör förstås sitt till och man är noga med att berätta om tillkomsten och på förpackningarna står inte bara Maze, utan även vilken fabrik som tillverkat produkten. I varje detalj stävar man efter att göra det bästa man kan, så mycket som möjligt av metallen är återvunnen och nu senast var det förpackningarna som sågs över.

– Vi vill ju tjäna pengar och nu äntligen så tjänar vi pengar och det är jätteroligt. Vi kan byta kontor till exempel. Att vi jobbar så här handlar inte om att vi är världens bästa människor. Från början började vi så här för att det var ingen som ville tillverka så här små kvantiteter annat än de här företagen i Småland. Men jag hade med mig varumärkes­tänkandet, hur gör jag en nackdel till något positivt? Och det har blivit positivt!

Scroll to Top