Se det nya samarbetet mellan Ikea och Ilse Crawford

Nu lanseras ett helt nytt samarbete mellan Ikea och den brittiska designerstjärnan Ilse Crawford. Precis som förra gången bjuder samarbetet på vackra inredningsdetaljer – bland de första nyheterna syns både doftljus och ljushållare.

Senaste gången designern Ilse Crawfords och Ikeas vägar korsades var i och med kollektionen Sinnerlig 2015. Taklampan i flätad bambu i serien har blivit ikonisk och är än idag en populär produkt i Ikeas sortiment.

Bambulampan från 2015 är en populär produkt hos Ikea än idag.
Ilse Crawford har tidigare varit chefredaktör för ELLE Decoration UK men arbetar idag som designer.

Nu är det alltså dags för ett nytt efterlängtat samarbete! Först ut är Behjärtad som består av vackra och tidlösa doftljus i keramik och Ärofull som är ljushållare, ljusstakar och ljusfat i keramik. Produkterna är framtagna i samarbete mellan Ilse Crawfoord och hennes studio-team och Ikea.

Doftljuset Behjärtad.
Ljusen kommer i två storlekar.
Doftljusen tillsammans med ljushållarna blir ett vackert och dekorativt inslag i inredningen.

Inspiration av natur och ved

Ilse Crawford ville skapa en doft som känns bekant för många och har inspirerats av de starka dofterna av natur och ved.

– Det var viktigt för oss att skapa en doft som är en röd tråd, som är universell, något som de flesta (om inte alla) av oss runt om i världen kan relatera till på ett instinktivt sätt. De flesta känner igen den djupa doften som uppkommer när man eldar ved, och som fångar vårt mänskliga behov av värme och säkerhet. Du kan gå i en stor mörk skog utan någon i närheten, men om du stöter på denna doft vet du att du kommer hitta värme, tröst, mat och tillflykt, säger Ilse om inspirationen till den stämningsfulla doften.

Värmeljushållaren Ärofull.
Bland nyheterna syns hållare för värmeljus, ljusfat och ljusstakar.

Keramik som röd tråd

Förutom doft är keramik något som präglar samarbetet. Ilse Crawford har inspirerats av en keramikkanna från kollektionen Sinnerlig.

– Det är speciellt att ha ett massproducerat föremål som ändå känns unikt tack vare keramikens tidlösa egenskaper och glasyrens ständigt föränderliga mönster. Genom att göra enkla produkter mer speciella hoppas vi att människor vill behålla och återanvända dem, säger hon.

Produkterna börjar säljas i alla svenska Ikea-varuhus och på ikea.se under oktober 2021.

Scroll to Top