Möbelföretaget Massproductions startar egen webshop och lanserar projektet The Transparency Project.

Inredning

Transparent design från Massproductions – lanserar egen webshop

Vill du kunna köpa en soffa och veta vilket avtryck den haft på klimatet? Nu lanserar möbelföretaget Massproductions projektet The Transparency Project – och startar en egen wepshop med sina bästsäljande produkter.

• 28 april, 2021

När grundarna Chris Martin och Magnus Elebäck valde att lansera ett eget varumärke efter tio år som konsulter i möbelindustrin var det med ett gemensamt mål – de ville skapa ett möbelföretag som fokuserade på själva objektets kvalitet och funktion snarare än uttänkta PR-strategier. Så föddes Massproductions. Från dag ett ville de själva ha kontroll på allt från tillverkning till marknadsföring. Därför är det kanske inte så konstigt att de nu väljer att lansera The Transparency Project. Enligt Magnus Elebäck har det varit viktigt att hitta sätt att både redovisa och minska varumärkets klimatavtryck. 

– Att tillverka produkter kommer alltid att innebära ett avtryck på miljön, att säga något annat är hyckleri. För oss har det varit viktigt och intressant att utreda vilket avtryck vi gör och att hitta metoder och processer att minska detta. De verktyg vi utvecklat kommer att följa med oss in i varje ny utvecklingsprocess, även om de i vårt fall endast innebär två till tre nya produkter per år, Magnus Elebäck, vd och medgrundare av Massproductions. 

 

Transparent design från Massproductions – lanserar egen webshop
Transparent design från Massproductions – lanserar egen webshop

I samband med projektet lanseras även möbelföretagets egen wepshop med produkter utvalda av de två grundarna. Massproductions kommer även släppa limiterade utgåvor och nya produktkollektioner som bara kan köpas online. Först ut är en ny kuddkollektion med kuddar i återvunnet dun.

– Då våra möbler fram till nu mestadels varit tillgängliga för progressiva arkitekter runt om i världen har vi också varit bortskämda med deras känsla och kunnande när det kommer till tyg och materialval. Det är oerhört spännande att få definiera vad Massproductions är för en bredare publik. Både när det kommer till den digitala upplevelsen av oss som företag men såklart mest när det kommer till våra möbler. Jag och Chris har plockat ut våra absoluta favoriter och klätt dem i nya intressanta tyger, kulörer, träslag för att skapa en unik kollektion, säger Magnus Elebäck.

Transparent design från Massproductions – lanserar egen webshop
Transparent design från Massproductions – lanserar egen webshop
Scroll to Top