Dova toner, personliga detaljer och 20-tal i Skåne

När föräldrarnas hus i Skåne skulle renoveras tog formgivaren Viktor Erlandsson snart taktpinnen. Resultatet är ett modernt, personligt hem enligt 20-talets principer om rumsindelning och funktion.

Sjögård har varit hemma för familjen Erlandsson i flera generationer. Här är Lena Erlandsson uppvuxen; när det blev dags att bilda egen familj på 1980-talet byggde hon och maken Bengt ett hus inte långt härifrån. Sjögård var i begynnelsen, på 1600-talet, en kringbyggd gård med en väg som korsade gårdsplanen. På 1920-talet uppfördes ett nytt boningshus närmare sjön, delar av det gamla huset återanvändes. När gården på 30-talet fick ny ägare renoverades det och en välmatad trädgård anlades, redo för självförsörjning inför det hotande krigsutbrottet. 

Lena Erlandsson har gått som barn i det stora boningshuset hela sitt liv, hennes föräldrahem är ett mindre hus som hör till gården. När det stora huset blev till salu bestämde hon och maken sig för att göra gården hel igen. I dag bor Lena och Bengt i det nyrenoverade huset och Lenas föräldrahem kommer att stanna i familjen. 

Dova toner, personliga detaljer och 20-tal i Skåne
I renoveringen togs samtliga ytskikt om hand med stor varsamhet. Vägg­panelen i plywood var fuktskadad på sina ställen men i stället för att slängas och ersättas av en ny plockades den ner, renoverades och målades för att sedan komma på plats igen. Vägglampa, design Michael Anastassiades, Flos.
Dova toner, personliga detaljer och 20-tal i Skåne
Platsbyggda bokhyllor och ett vackert elementskydd ramar in det likaledes vackra fönstret i sällskapsrummet. Fåtölj, Cassina, bordslampa en gammal ”Triggy” från Ateljé Lyktan. Plåtburken kommer från Bengts föräldrahem.
Dova toner, personliga detaljer och 20-tal i Skåne
Bostadshuset på Sjögård byggdes på 1920-talet.
Dova toner, personliga detaljer och 20-tal i Skåne
I hallen skymtar en gammal kyrkbänk som renoverats och lackerats om. Karaff och glas ”Krås” av Straight Design Studio för Designtorget.
Dova toner, personliga detaljer och 20-tal i Skåne
Köket har målats i en blekt rosa nyans. Den plats­- byggda inredningen är snickrad av Åraslöv. Spisen är en gasspis från Bertazzoni, blandarna kommer från Dornbracht. Takarmatur, Örsjö.
Huset bestämmer 

Ja, historien är viktig i den här historian. Det får vi klart för oss när vi visas runt på Sjögård av Lenas och Bengts son Viktor. Han har varit kreativ projektledare för renoveringen, och även om han till vardags numera bor i Stockholm har det blivit mycket tid hos föräldrarna i Skåne under de senaste åren. I dag har han en egen bostad i ett av annexen på gården. 

Egentligen var det pappa Bengt som skulle hålla i renoveringen, men jobbet föll snart på Viktors lott. Eller, föll och föll, resten av familjen fann sig i att Viktor helt enkelt tog över:

–  Jag fick säga stopp till en del idéer. Det är mycket snack om tycke och smak men det finns inte, vad man tycker bygger på biologi och kultur. Jag gjorde klart att huset hade veto och att det var jag som skulle föra husets talan. Jag har jobbat med formgivning i tio år och har pluggat design-, arkitektur- och konsthistoria. Det är klart att mina föräldrars behov skulle uppfyllas, det är inget utställningshus. Men jag kunde tolka deras önskemål så att lösningarna passade huset. De har inte behövt göra avkall på någonting. 

Det var inte bara familjen som hade synpunkter på renoveringen. Viktors idéer utmanade de lokala hantverkarna som skulle göra jobbet. Här var det huset, inte standard och vedertagna lösningar som styrde. 

En renovering kan vara påfrestande under de bästa förhållanden, men en son som tar över och vägrar följa svensk standard, hur gick det?

– Jag är ju van att delegera saker till kunniga medarbetare, säger Bengt. Viktors kunskaper och förståelse för hur man bygger var jag mer tvivlande inför till en början. Men när vi väl bestämt oss var det bara att löpa linan ut. 

Dova toner, personliga detaljer och 20-tal i Skåne
Det platsbyggda köket är tillverkat av Åraslöv. Den gamla klockan brukade Lena använda för att signalera matdags när barnen var små. Armatur ”Star” från Örsjö, specialanpassad för köket.
Dova toner, personliga detaljer och 20-tal i Skåne
Den mörkblå färgen återkommer som en av bara sju kulörer genom hela huset. Släkten är alltid närvarande – här hänger Lenas far, som var pianist, ovanför pianot.
Dova toner, personliga detaljer och 20-tal i Skåne
Matplatsen i köket används till både vardags och fest. De gedigna trämöblerna balanserar fint det vita kaklet och skapar en trivsam känsla. Det lantliga bordet hittade man på gården, kökssoffa av Mårten Cyrén/Storängen Design, stolar ”Vienna No 1” från Gebrüder Thonet, mässingskrukor från Skultuna, vaser, Klongs ”Orbis” av Straight Design Studio, blandade ärvda ljusstakar från Lenas fars föräldrahem. Pendel­armaturerna är gamla och renoverade med en specialtillverkad upphängning.
Dova toner, personliga detaljer och 20-tal i Skåne
I det stora sällskapsrummet på bottenvåningen ryms även en matplats. Bordet i stål och diabas är specialritat för huset av Viktor och finns nu i Straight Design Studios kollektion ”Artefacts”. Stolar, Gebrüder Thonet ”Vienna No 1”, vas av Vautrin & Delvigne. Tavlorna kommer från Lenas föräldrahem på andra sidan vägen.
Dova toner, personliga detaljer och 20-tal i Skåne
Bibliotekshörnan i sällskapsrummet. Fåtölj, Cassina, bord ”Sidekick” av Anna Harström, Crooked Concept. Figurinen i fönstret fick Lena av sina föräldrar då hon tog sin sjuksköterskeexamen. På väggen en släktträff i porträttformat.
Materialen som möts

Viktigast var att bevara den ursprungliga idén bakom huset. Det är planerat som en herrgård, uppdelat i service­ytor och sociala och privata rum. Här var det inte tal om att blåsa ut väggar, skapa öppen planlösning med en och samma golvbeläggning från gavel till gavel. Även om köket gjorts dubbelt så stort och fått en mindre undanskymd position finns den ursprungliga rumsindelningen på bottenplan kvar i färgsättning och material. På golvet markeras övergången från kök till hall med ett byte från kalkstensgolv till terrazzo. 

Interiören hålls ihop av en palett av endast sju kulörer. Det är dova toner med pigga inslag av rosa och kopparens naturliga färg. Och det är just helheten allt landat i som uppskattas av Bengt och Lena som ju faktiskt är de som bor i huset. Till och med det “rosa” köket. Lena skrattar:

– Viktor visste att vi en gång backat ut ur en lägenhet eftersom köket var chockrosa. Så när han sa att vi skulle ha rosa kök sa jag nej, absolut inte. Men jag trivs fantastiskt bra med mitt rosa kök, även om det ser vitt ut. 

Bengt och Lena älskar sitt nya hus. 

– Allt hänger ihop i stil och färger och huset fungerar precis som ett modernt hus ska göra. Hade vi lyssnat mer på hantverkarna än på Viktor hade det inte blivit så här bra. Och risken är att vi hade målat alla väggar vita som i vårt förra hus. Viktor är fantastiskt duktig, vi hade aldrig klarat detta utan hans hjälp. Vi var nog inte medvetna om hur mycket han kunde. 

Dova toner, personliga detaljer och 20-tal i Skåne
Den gamla rumsindelningen är i stort sett intakt efter renoveringen. Till höger skymtar den gamla serveringsgången som fått behålla sin originalinredning. Litografi av konstnären Owe Zerge, som var en vän till familjen.
Dova toner, personliga detaljer och 20-tal i Skåne
Den nya utbyggnaden ligger ett par trappsteg ner och skiljs även av från serveringsgång och hall med en avdelare i koppar och glas. Bord ”Pink Blue” av LACC/Crooked Concept. Vasen är arvegods och står alltid framme, allra oftast med en snittblomma i.
Dova toner, personliga detaljer och 20-tal i Skåne
Utrymmet mellan den nya utbyggnaden och de gamla delarna har öppnats upp för att ge ljus och rymd. För att behålla balansen från den ursprungliga rumsindelningen har man byggt en rumsavdelare: en kopparlåda med en ribbad glasskiva som släpper igenom ljuset och effektfullt bryter inredningens färger.
Dova toner, personliga detaljer och 20-tal i Skåne
Panelen på väggen i övre hallen är i plywood, original som varsamt plockats ner, renoverats och målats i en skogsgrön färg. Pendelarmaturer ”Hobo”, design Gustaf Nordenskiöld, från Örsjö, bordslampa ”Rabbit Lamp”, design Front, från Moooi. Skrivbordsstolen har Lena ärvt av sin farfar, arbetsmöbeln är platsbyggd och på den står en liten smörtax, en av Viktors prototyper för Klong
Dova toner, personliga detaljer och 20-tal i Skåne
I övre hallen har väggarna fått en blekrosa kulör från husets genomtänkta färg­palett. I tv-hörnan står fåtöljen ”Jetson”, Dux, på väggen syns Bengt som barn, bordet har Viktor byggt av delar han hittat på gården. Förvaringslåda i trä från Bengts föräldra­hem.
Dova toner, personliga detaljer och 20-tal i Skåne
Panelen på väggen i övre hallen är i plywood, original som varsamt plockats ner, renoverats och målats i en skogsgrön färg. Bordslampa ”Triggy”, Ateljé Lyktan, vintage.
5 tips för en personlig renovering

Viktor Erlandsson har varit kreativ projektledare för renoveringen – här är hans bästa råd.

1. Skapa inte ett museum
– inget hus är byggt för att stanna i tiden och det fanns människor med dålig smak även förr i tiden. Allt måste inte bevaras.

2. Ta dig tid att utforska den ursprungliga idén bakom huset. 

3. Var inte rädd för att modernisera, men dölj ful teknik. 

4. Välj gedigna, klassiska material som tål att åldras.

5. Våga ha en dialog med hantverkarna om att testa annorlunda lösningar. 

Viktor Erlandsson/Straight Design Studio www.straightdesignstudio.com @straightdesignstudio @kvwerlandsson

De sju kulörerna som använts på Sjögård är: S 7010-B70G, S 1005-B80G, S 8010-R10B, S 8005-R80B, S 0804-R30B, S 2005-R80B och S 3005-B80G.

Scroll to Top