Rustika detaljer möter ljusa ytor hos konstnären i Skåne

Annedal på skånska Söderslätt är inte bara konstnären Mia Jonshagens och maken Hardys vackert renoverade hem. Släktgården är också basen för Mias konstnärliga skapande och för hennes älskade hästar.

Det är en vanlig dag på Annedal – och full rulle med andra ord. Mia Jonshagen har varit uppe sedan tidig morgon och gjort bokföring, skött viktiga kontakter och sprungit en runda med hunden. Nu är hovslagaren på plats i stallet för att sko hästarna. Kanske hinner Mia rida en sväng lite senare, men måla ska hon definitivt göra.

– Jag lever med mitt måleri alla dagar i veckan. Ofta fram till åtta nio på kvällarna, säger hon. Man kan inte gå och vänta på inspiration, det är hårt arbete som gäller.

Gården Annedal, med rötter i 1600-talet, har alltid haft de vidsträckta vidderna som närmaste grannar. På 1920-talet köpte Mias morfar gården och sedan dess har den funnits i släkten. Mia och Hardy har bott här sedan 2008, vilket inte var deras avsikt när de började leta gård två år tidigare.

– Vi bodde bra i Skanör där jag hade mitt galleri, säger Mia. Men jag behövde en större plats att måla på och ville ha hästarna hemma i stället för inhyrda på ett stall. Vi hade tittat på flera gårdar utan att hitta rätt när Annedal “dök upp”. Min morbror – som tog över gården efter morfar – avled plötsligt. Nu ställdes saker och ting på sin spets och Annedals framtid som släktgård låg i våra händer. Vi bestämde oss för att titta på gården.

Rustika detaljer möter ljusa ytor hos konstnären i Skåne
Trots att den gamla släktgården var sliten och dyster och hade en igenvuxen trädgård fanns en bra känsla och en potential som Mia och Hardy inte kunde motstå. De hoppade på projektet, väl medvetna om allt arbete som väntade dem. I dag är gårdsbilden en helt annan, med en välskött gårdsplan på framsidan med formklippt buxbom och klotlönn.
Rustika detaljer möter ljusa ytor hos konstnären i Skåne
Det får plats många runt det rustika matbordet i trä från Qvesarum med bekväma korgstolar runt och antik ljuskrona ovanför. Här, liksom på flera andra ställen i huset, ligger en kokosmatta från Ikea.
Rustika detaljer möter ljusa ytor hos konstnären i Skåne
Mia Jonshagen och maken Hardy bor på en gård ett par mil utanför Malmö. Vissa delar av gården är från början från 1600-talet.
Rustika detaljer möter ljusa ytor hos konstnären i Skåne
Innan Mia och Hardy tog sig an längan bestod planlösningen på bottenplan av tre rum, ett litet kök samt en serveringsgång. Nu är det öppet, ljust och rymligt. Avgränsningar som balkar och fönsterpartier är tydliga och samtidigt subtila. Rymden är påtaglig – här råder ingen över­möblering. Bekväm Duxfåtölj. Turkos keramikurna, inköpt i Köpenhamn.

Första känslan var: Nej. Boningshuset var dystert, mörkt, trångt och i dåligt skick. Mia blev orolig för hur hon skulle kunna nå ut med sin konst härifrån – galleriet i Skanör var väl inarbetat. Men när hon och Hardy började utforska omgivningarna lite närmare blev känslan bättre. Naturen bjöd på fina ridmöjligheter, det var nära till havet och inte alltför långt ifrån deras vänner. Med eget stall runt husknuten och en potential att skapa ett trivsamt boende i den nedgångna längan, kändes ödets nyck som en möjlighet. Det var för bra för att inte ta vara på den.

När Mia och Hardy renoverar hus går de “all in”. Det har de gjort innan, och det gjorde de nu också. Inte så att de säger upp sig från vardagen – båda brukar fortsätta att arbeta som vanligt – men all fritid och kvällar blir hustid. Ljust, luftigt och vitt var målet när de rev väggar och murade upp nya, bytte fönster, la in trägolv och målade. Och de kunde skratta åt “eländet” när de under ett år levde nomadliv i huset tillsammans med döttrarna och flyttade från rum till rum.

– Det var inte alltid så enkelt att laga middag under sådana omständigheter, men på något vis fick vi ihop det, säger Mia. Hardy och jag såg dock till att göra färdigt döttrarnas rum först för att de skulle få lugn och läxro. 

– Vi var absolut inte färdiga med huset efter första året, inte efter andra eller tredje heller. Sedan vi flyttade hit har olika renoveringsprojekt varit våra ständiga följeslagare. 

Det är svårt att föreställa sig husets dåvarande sorgliga skick när man ser dagens ljusa och öppna rymd. Vita väggar, sköna trägolv och stort ljusinsläpp. Kök, matplats och allrum är förenade i en helhet. Möblerna är få och utvalda och tar inte fokus från Mias konst – stora olje­målningar och skulpturer med samma motiv: hästen.

– Hästen har varit mitt motiv de senaste 20 åren, säger Mia. Jag tycker om dess rörelse och blick. Men det är inga “vanliga hästtavlor”. I mitt skapande använder jag hästar för att uttrycka olika känslor, ett djup. 

Rustika detaljer möter ljusa ytor hos konstnären i Skåne
Verandan är Mias och Hardys rum för avkoppling samt umgänge med vänner på besök. Ovanför soffan ”Luna” från Furninova hänger Mias målning ”Warriors”. Mia målar med kniv och sina fingrar, lager på lager. Själv beskriver hon tekniken som att skulptera på duken med oljefärger.
Rustika detaljer möter ljusa ytor hos konstnären i Skåne
Verandautbyggnaden fanns redan på plats när Mia och Hardy köpte gården, men såg helt annorlunda ut då. Nu är det en ljus skapelse med tak och väggar i vitmålad panel, utbytta fönster samt slipat och vitsåpat trägolv.
Rustika detaljer möter ljusa ytor hos konstnären i Skåne
Hästarna har sina beteshagar i gårdens absoluta närhet med utsikt över Söderslätts vidder. Lugnet och vidderna betyder mycket för Mias skapande. Samtidigt uppskattar hon gårdens läge med närhet till Köpenhamn och resten av Europa.
Rustika detaljer möter ljusa ytor hos konstnären i Skåne
En av hemmets finstämda grupper med ett nätt pelarbord, flankerad av karmstol från Ateljé Fåtöljen i Höllviken. På bordet, färska blommor i vas från H&M Home.
Galleri i hemmet

Längans vita väggar, rymd och fria ytor i kombination med konsten för tankarna till ett exklusivt galleri. En känsla som ligger nära sanningen. När potentiella köpare bokar tid för att titta på tavlorna, visas de ofta en och en i utbyggnaden närmast trädgården. Men när Mia och Hardy har öppet hus används hela undervåningen, som töms på alla möbler. Från hem till konstgalleri, alltså.

Galleri emellanåt, familjens bas för det mesta; Mias och Hardys hem är i ständig förändring. Så som det ser ut nu gör det förmodligen inte om ett halvår – konsten styr hemmets inredning och alla Mias tavlor är till salu. Säljer hon allt vid en visning får det bli osmyckade, vita väggar några månader framåt. Det spelar ingen roll att hon har ett speciellt förhållande till alla sina stora målningar, att varje tavla bär på en berättelse och att varje namn är noga utvalt. Hon skulle inte utvecklas som konstnär om hon inte säljer tavlorna och försöker göra något ännu bättre, resonerar hon.

– Visst känns det när tavlor bärs ut, men jag vet att köparen placerar dem på ett perfekt ställe. Och om tre generationer, när inte vi finns längre, kommer andra människor förhoppningsvis att fundera på och beröras av tavlan.

Mia tycker att vi borde sätta konsten mer i fokus när vi inreder våra hem. Bra konst är inte bara ett kulturarv, den präglar ett hem väldigt mycket, anser hon.

– I dag lägger vi stora pengar på kök, badrum och vissa möbler, men inte konst. Eller också köper vi tavlor som passar till våra möbler. Jag önskar att det vore annorlunda. Varför inte ta lite av köksbudgeten och köpa en fantastisk tavla i stället? Eller välja en billigare soffa till förmån för ett konstverk?

– Ett hem utan konst är för mig som en bokhylla utan böcker.

Rustika detaljer möter ljusa ytor hos konstnären i Skåne
På husets baksida som vetter mot trädgården finns ett trädäck med pergola där murgröna och blåregn klättrar tillsammans. En skön plats för kontemplation.
Rustika detaljer möter ljusa ytor hos konstnären i Skåne
Ett stort fönster från Malmö Strumpfabrik blir en avgränsning med ljusinsläpp mellan hall och matplats. Matbord från Qvesarum, antik ljuskrona. Bordslampan bakom glasväggen är från Adamsbro.
Rustika detaljer möter ljusa ytor hos konstnären i Skåne
Kökets arbets­region är ljus och lätt­arbetad med närhet till spis, vask, kylskåp och ett rymligt skafferi innanför trädörren med smides­detaljer. Inbyggda hyllplan gör glas och porslin lättillgängligt sam-tidigt som det skapar trivsel. Vask från Ikea
Rustika detaljer möter ljusa ytor hos konstnären i Skåne
Det generösa sovrummet är sparsmakat möblerat. Indiskt överkast i vackra färger, köpt i Danmark. I stället för klassiskt sängbord och belysning står här ett äldre, runt vardagsrumsbord med plats för en rejäl bordslampa.
Scroll to Top