Dagsljuset är viktigare än du tror – och det går att optimera med hjälp av rätt kulörer och möblering. Foto Jotun

Inredning

Därför ska du maximera dagsljuset inomhus – och så inreder du

Vi är skapta för att vara ute, men tillbringar ändå mest tid inomhus. Därför är det viktigt att se till att det finns gott om dagsljus hemma. Vi listar 6 bra inredningsknep som maximerar ljuset inomhus!

• 19 februari, 2020

1. Placera matbordet rätt

Matbordet används ofta som hemmakontor, läxplats och mötesplats. Därför är det smart att ställa matbordet vid ett fönster. Det här rummet har ljusa ytskikt, så att dagsljuset kan reflekteras på ett bra sätt. 

Därför ska du maximera dagsljuset inomhus – och så inreder du
Placera matbordet nära fönstret för att maximera ljuset. Foto Jotun
2. Glöm inte hemmakontoret

Allt fler jobbar hemma, och rådet från experterna är att sitta nära fönstret. I det här hemmakontoret är fönstret vänt mot öst, så att den som sitter vid skrivbordet inte får solen direkt i ögonen. 

 

Därför ska du maximera dagsljuset inomhus – och så inreder du
Jobbar du mycket hemma? Då kan det vara bra att ställa skrivbordet på ett sätt som gör att du utsätts för så mycket dagsljus som möjligt. Foto Nyfelt og Strand
3. Tänk på vad du placerar i fönstret 

Att pynta i fönstret är fint, men tänk på att det kan hindra dagsljuset från att komma in. Kanske kan blommorna stå någon annanstans – på en bänk under fönstret eller i en kruka lite på sidan? På det sättet får de nog med ljus utan att stå i vägen. 

Därför ska du maximera dagsljuset inomhus – och så inreder du
Undvik att täcka fönstren med för mycket saker – det hindrar det viktiga dagsljuset från att komma in i rummet. Foto Jotun
4. Välj rätt färger 

För att reflektera så mycket ljus som möjligt från ett fönster och in i rummet så kan du välja att måla fönsterkarmarna i en vit, superblank färg. Tak och väggar reflekterar också dagsljus, och rent tekniskt är det ljusa färger som reflekterar mest ljus. Men det behöver inte betyda att ett vitt rum är det mest lyckade, färgval är i allra högsta grad personligt och avhängigt av mer än ljus. Rum som ligger åt norr kommer att upplevas som kyligare än de som ligger åt söder. Ljuset är också lite rosa på morgonen, mer blåaktigt på dagen för att sedan dra åt mer orangerött på kvällen. 

 

 

Därför ska du maximera dagsljuset inomhus – och så inreder du
Rent tekniskt är det ljusa färger som reflekterar mest ljus. Det här rummet är målat i ”10678 Space” från Jotun Lady, en matt färg som ger en jämn ljusreflektion.
5. Använd spegeltricket 

Speglar på strategiska ställen i rummet kan reflektera ljus i mörka hörn. 

Därför ska du maximera dagsljuset inomhus – och så inreder du
Inred med speglar på väggar och bord för att reflektera ljuset. Foto Jotun
6. Möblera smart 

Tänk också på att möblera smart. Stora och täta bokhyllor stoppar ljuset, medan öppna eller låga möbler låter ljuset flöda i rummet. En bra regel är att aldrig täcka för fönstren, utan att placera möbler så att du utnyttjar dagsljuset och utsikten utan att bli bländad av solen.

Därför ska du maximera dagsljuset inomhus – och så inreder du
Undvik att placera möbler framför fönstret, låt de hellre stå en bit bort för att utnyttja ljuset på bästa sätt. Foto Jotun
5 fördelar med dagsljus

De flesta av oss får för lite dagsljus om dagarna, och för mycket konstgjort ljus (från skärmar och telefoner) under kvällarna. För att säkra en god dygnsrytm bör vi stiga upp vid samma tid sju dagar i veckan, vara ute minst en halvtimme varje dag och lägga undan skärmarna minst en timme innan vi går och lägger oss. Enligt forskningen kommer det att göra gott för både kropp och själ.

1. Man blir smartare. Dagsljus ger ökad vakenhet och stärker den kognitiva förmågan vid uppgifter som kräver hög uppmärksamhet, enligt en rapport från Folkhälsomyndigheten.

2. Du blir gladare. Dagsljus ökar produktionen av signalsubstansen serotonin, som motverkar depression och som gör oss vaknare och gladare, och D-vitamin, som anses öka energinivåerna.  

3. Du sover bättre. Blått ljus om dagen ger signaler till hjärnan om att sluta producera sömnhormonet melatonin, man det röda ljuset på kvällen signalerar att det är dags att börja.

4. Du blir mindre stressad. Att vara ute en stund på dagen minskar produktionen av stresshormonet kortisol.

5. Du blir friskare. Flera studier visar att dygnsrytmen styr vårt ätande och att en rubbad dygnsrytm kan medföra övervikt. Konstant trötthet ger också mindre ork för fysisk aktivitet, och en minskad förbränning.

Scroll to Top