Digital mäklartjänst lanserad i Sverige – så här fungerar den

Den finska mäklartjänsten Blok har tagit klivet in på den svenska bostadsmarknaden. Deras mål? Att digitalisera och förenkla bostadsförsäljningen.

Det finska techbolaget Blok har precis äntrat den svenska bostadsmarknaden. För att pressa ner mäklararvodet har företaget digitaliserat stora delar av försäljningsprocessen och anvädner bland annat e-legitimation under budgivning. 

Idén till konceptet föddes 2016 när företagets vd Rudi Skogman sålde sin lägenhet. Han saknade transparens under försäljningsprocessen och började fumdera över hur digitala lösningar skulle kunna leda till förbättringar. Ett år senare lanserade han tjänsten Blok och genomförde sin första försäljning. Sedan dess har företaget förmedlat över 1 500 bostäder till ett totalvärde av drygt 3,7 miljarder svenska kronor. 

I november 2019 lanserades tjänsten i Sverige och först ut att prova på den digitala tjänsten är Stockholms bostadsmarknad. 

– Egentligen tror jag förutsättningarna är ännu bättre än i Finland för en tjänst som vår, eftersom svenskar är väldigt bra på att till sig nya digitala innovationer, säger Rudi Skogman, grundare och vd för Blok globalt, i ett pressmeddelande.

Så här fungerar det

Blok sköter fotografering, objektbeskrivning och marknadsföring. Men mycket av det pappersarbete som ofta görs manuellt har automatiserats. Något annat som skiljer den digitala mäklartjänsten från de traditionella är att en visningsvärd håller i visningen av bostaden. Därefter tar en registrerad fastighetsmäklare tar vid efter och genomför affären. Blok använder sig även av digitala signeringar och gör planritningar i 3D som komplement till den klassiska planritningen.

– Vi på Blok finns för att göra det enklare och mer effektivt att sälja sin bostad. Många uppgifter är repetitiva och tidskrävande, vilket vi löst genom att digitalisera dem, säger Ludvig Hjalmarsson, vd för Blok i Sverige.

Det som skiljer sig från den traditonella processen är att budgivningen görs med e-legitimation för att minska risken för falska bud. Budgivare verifieras och får en profil på sajten för att kunna följa budgivningar.

Transparent process  

De digitala lösningarna möjliggör enligt Blok att det totala mäklararvodet blir i genomsnitt hälften, jämfört med ett traditionellt mäkleri. 

– Vi vill vara bäst på att förmedla bostäder på ett transparent sätt. Därför är vi stolta över att kunna presentera hur mäklararvodet kommer att beräknas och vad maxtaket kommer att bli. Dessutom har vi byggt vår plattform så att alla som lägger bud är verifierade med e-legitimation. På så sätt hoppas vi att Blok ska kunna bidra med en tydligare, enklare och mer transparent bostadsaffär, säger Ludvig Hjalmarsson, vd för Blok Sverige.

Bloks mäklare får betalt genom fast lön, helt utan provision, för att säkerställa att mäklaren agerar som en objektiv partner till den som ska sälja sin bostad genom hela processen.Arvodet är 0,95 procent av försäljningspriset, men högst 45 000 kronor.

Scroll to Top