Enkelhet, funktionalitet och skönhet. När varumärket Muji idag öppnar flaggskeppsbutik i Stockholm, är det som att besöka Japan – utan att behöva resa.
Japanska Muji storsatsar på Sverige och idag öppnar kedjan sin första flaggskeppsbutik i Stockholm. Med sina drygt 1 200 kvadratmeter är butiken hittills den största i Europa, och den tar upp hela fjärde våningen på Åhléns city. Inredningen är delvis tillverkad av virke från en hundra år gammal, övergiven ladugård.
– I och med att vi har funnits i Sverige länge, så känner vi marknaden och vet att våra produkter är till nytta för våra kunder, säger Satoru Matsuzaki, VD för Muji.

Den som kan sin Muji känner igen det minimalistiska sortimentet. Skillnaden är att butiken nu erbjuder produkter ur varumärkets alla segment, från mode och skönhet till hushållsprodukter, bäddtextilier och inredning. Som kund kommer man också att kunna få privat rådgivning inom både inredning och mode.
Butiken har ett växande utbud japansk snabbmat, men också närproducerade svenska produkter.
– Den lokala förankringen är grundläggande för oss, säger Satoru Matsuzaki som menar att Mujis filosofi ligger i tiden. Företaget präglas av ett miljötänk, där man satsar på enkel och funktionell design och skalar bort onödiga förpackningar. Något som bidrar till att varumärket går hem i Sverige.
– Japan och Sverige är kulturellt lika, vi uppskattar bägge harmoni och ser skönheten i det enkla. Och både i Japan och Sverige måste man ta av sig skorna inomhus.


