Louisa och Albin ville göra sina resor billigare, enklare och miljövänligare. En ombyggd van med solceller på taket blev lösningen
På utsidan ser det ut som en alldeles vanlig, vit transportbil. Men när dörrarna dras isär uppenbarar sig ett helt litet hem. Sex kvadrat på fyra hjul.
– Välkommen till ”Wanda the van”, säger Louisa Moberg.

Det är så hon och sambon Albin Westling döpt sin bil, eller surfvan, som de säger. Efter resor där stora summor lagts på flyg och hyrbil ville de kunna resa enklare, hållbarare och billigare, för att njuta av gemensamma passionen, vågsurfing. Inspirationen kom också från Kaliforniens ”vanlife”. Där är det vanligt att surfare fricampar vid stränderna i inredda vans och snabbt kan förflytta sig efter väder och vågor.
– Det här med att leva naturnära och nedskalat lockade oss, säger Albin.
LÄS ÄVEN: Kika in i attefallshuset på 25 kvadrat: ”utmaningen var att skapa en luftig känsla”


Och ett nedskalat boende är det här sannerligen. Men uttänkt in i minsta detalj, snyggt och smart inrett.
– Men det tog tid innan vi hittade rätt bil, säger Louisa. Jag letade varje dag på Blocket. Vi sökte en hyfsat ny bil som skulle klara långresor.
I april 2017 dök den äntligen upp. Louisas pappa, som är bilmekaniker, hjälpte till med kontroll av bilen. De stämde också av med ingenjörer på bilbesiktningen vad som gäller om man vill bygga om en van. Bland annat måste allt vara väl förankrat för att det ska godkännas, och man måste kunna ta bort mellanväggen mellan lastutrymmet och förarsätet.


LÄS ÄVEN: Bor i ett växthus: ”Jag vill inspirera andra att uppleva naturens läkande effekt”
Solceller på bilens tak
Sedan startade byggprocessen. Louisa som är möbelsnickare ritade inredningen och gjorde en planskiss. Allt skulle gå i skandinaviskt ljusa toner och naturmaterial.
Eftersom vanen varit en arbetsbil fanns gammal byggnadsinredning i den som först plockade ut. Sedan las ett klickgolv i laminat. Väggarna är av granplywood, som målades. Isoleringen under golv och i väggar är cellplast, med fuktspärr ovanpå. Isoleringen håller inne värmen när det behövs och stänger den ute varma dagar.
Innertaket är klätt i liggande smal panel av obehandlad furu, bakdörren fick stockpanel av samma material. I taket har paret fäst sina surfbrädor, både av praktiska och estetiska skäl, med rep. Att inredningen måste hålla för rörelse har genomsyrat allt byggarbete.
– Allt rör ju på sig i en bil, säger Albin. Man måste kunna bromsa utan att något händer i rummet.

Ellösningen var en annan viktig del och här tog paret hjälp av extern expertis. Taket fick spottar som drivs med batteri. Kylen i kokvrån drivs också av batteri, som i sin tur får kraft av solcellerna som monterats ovanpå taket. Cellerna försörjer även den eldrivna blandaren till diskhon. Vill man ladda mobilen finns ett usb-uttag i väggen bredvid köksavdelningen.
– Men man får tänka till lite extra innan man till exempel laddar datorn, säger Albin. Det är nyttigt att fundera överlag kring vad man egentligen behöver för att klara sig i form av el, vatten och prylar.
Albin, som i grunden är rörmokare, ansvarade för avloppslösningen. Under diskbänken finns en vattentank, kopplad till en pump som drivs med 12 volt. Den driver i sin tur vattnet till blandaren. Det finns även en avloppsdunk som sedan töms på avsedda platser. Toalett valdes bort, så att inte bilen skulle bli för ”husbilsaktig”.
– Vi har använt en supersmart app, Park4night, som berättar var man kan fricampa och vilka bekvämligheter som finns, säger Albin. Tvätten sköter vi på tvätterier, när vi passerar städer.

Genomtänkt förvaring
Ventilationen sker via ventil i taket och en taklucka som sågades ut. När bilen är parkerad får också dörrarna stå öppna för att få in luft och skapa rymd.
Maten lagas på ett primuskök. Däremot funderar paret på en annan och kanske ännu säkrare lösning till sommaren.
– Vi känner oss inte helt trygga med gasen. Men brandsläckare och brandvarnare har vi.


Fiffig förvaring är ett måste, och här har Louisa och Albin tänkt till. Saker kan stuvas under de platsbyggda sofforna i plywood (som sedan förvandlas till 170 cm dubbelsäng med hjälp av en skiva som sätts emellan), i ett skoskåp i väggen och i köksskåpen. Bakom spegeln finns också en smart liten lucka som tjänar som badrumsskåp.
– Inredningen är ett pågående projekt, säger Albin. Under en resa upptäcker man vad som saknas.
– Det här är ju vår lilla sommarstuga. Då vill man ha tid att fundera på vad som behövs, fyller Louisa i. Men man blir väl aldrig riktigt färdig …
LÄS ÄVEN: Hon hoppade av ekorrhjulet och byggde ett Tiny House: ”Mitt liv ryms på 24 kvadrat”
Parets 4 tips för dig som vill bygga om en van
- Fundera först och främst på vilken storlek på bil som passar och vad ditt behov är med bilen. Vad ska den användas för? Vad är viktigt för dig, ståhöjd, antal sittplatser, storlek? Om du ska åka med vanen i Europa kan ett tips vara att välja en van som är under sex meter för då blir det billigare i både tullar och på färjor.
- Håll koll på hur mycket du får lasta i bilen, alltså den totala lastvikten vilket du hittar i dina fordonsuppgifter på Transportstyrelsen. Bygg inte för tungt, det påverkar bränslekostnaden.
- Gör en skalenlig planritning på vanen och fundera från början över vilka som är dina behov. Om du ska ha med dig sportutrustning, var förvarar du den? Är det ett måste med toalett och dusch? Hur många kommer ni att vara i vanen?
- För att inreda kvadratsmart måste man verkligen ta till vara varenda liten vinkel och vrå. Skriv ner allt som du kan tänkas behöva ha med dig i bilen.
Fundera även på hur du kommer att röra dig i rummet. Förvaring av skor är bra att placera nära utgången och diskho med vattendunk nära dörren för att enkelt kunna ta ut och fylla på vatten. Tänk också på att förvara de viktigast prylarna åtkomligt, det minskar irritationsmoment!