Du känner säkert igen de flesta av dem – Alessi har lanserat många ikoniska produkter genom åren. Nu kommer en av de mest populära kollektionerna i en jubileumsutgåva i guld!
Du känner säkert igen flera av Alessis ikoniska produkter. Tänk bara på den rymdinfluerade citruspressen av Philippe Starck och korkskruven av Alessandro Medini som ser ut som en glad liten dam.
En annan ikonisk serie är Girotondo-kollektionen av designduon King-Kong. Skålarna och faten har urklippta motiv som för tankarna till julens pappersgirlanger – men här är dekorationerna gjorda i metall och inte i papper. Girotondo-kollektionen firar 30 år och är fortfarande lika populär som när den formgavs 1989. För att fira kommer den nu i en jubileumsutgåva i 24 karat guld!



Satte hantverket i fokus
Alessi grundades redan på 1920-talet. Affärsidén byggde på att ta fram kvalitetsprodukter för hemmet i främst metall med hantverket i fokus. Det var Carlo Alessi som designade de flesta produkterna från mitten av 1930-talet fram till 1945.


Satsade på lekfull design
På 50-talet fasade Alessi ut de mjuka metallerna och började istället använda rostfritt stål. Nu bjöds också formgivare utanför familjen in för att bidra med nya idéer och produkter. Den traditionella tillverkningen kombinerades med en mer lekfull design vilket banade vägen för det internationella genombrottet. Föreningen av konst och industri väckte nyfikenhet och uppskattades av konsumenterna.


Många ikoniska produkter
Exempel på ikoniska produkter som skapats genom åren är Frank Gehyrs tekanna “Pito” som inspirerades av en fisk, Michael Graves tekanna “9093” (1984) med ett munstycke i form av en fågel och citruspressen “Juicy Salif” (1990) av Philippe Starck. När citruspressen, som med sin spännande form gärna för tankarna till en rymdfarkost, firade 10 år skapades en kollektion med guldplätering i begränsad upplaga. Ett av exemplaren finns på The Museum of Modern Art, MoMA, i New York.
Om den omtyckta Girotondo-serien också hamnar på museum återstår att se. Nu kommer i alla fall den klassiska kollektionen, som fyller 30 år, i en limiterad upplaga i rostfritt stål med 24 karats guldplätering. Formgivarna bakom Girotondo är Stefano Giovannoni och Guido Venturini – som team kallar de sig “King-Kong”.


Släpps i numrerad serie
– Så fort jag fick upp ögonen för King-Kong kände jag att duons lekfulla och poetiska språkinspirerade mig, förklarar Alberto Alessi, den tredje generationen som nu driver företaget. Bland deras skisser hittade jag en mycket enkel bricka med kanten perforerad med ett motiv av små män, precis som de utklippta dockorna som jag gjorde som liten. Än idag, 30 år senare, är Girotondo omåttligt populär och serien representerar Alessis första steg i att ta till sig unga designers och ett mer lekfullt synsätt.


Idag består Girotondo-kollektionen av en rund korg i tre storlekar och en rund bricka. Jubileumsutgåvan släpps i en numrerad serie av endast 999 exemplar per del.
Alberto Alessi förklarar sin syn på formgivning:
– Äkta och bra design berör människor, förmedlar känslor, väcker minnen, överraskar och utmanar konventionellt tänkande.


Viljan att utmana består
Idag används många olika material i Alessis design – som porslin, glas, trä och plast – men känslan för metallen finns kvar och den dyker fortfarande upp i många av produkterna. Något annat som man också kan vara säker på är att viljan till innovation och att utmana med lekfull design kvarstår.