Passa på att shoppa designklassiker - som Arne Jacobsens fåtölj Svanen under Black Week. Men välj seriösa webbshoppar med ångerrätt och prisgaranti. //Foto: Fritz Hansen

Artiklar

10 kloka råd – så shoppar du säkert under Black Week

Måndagen 19 november börjar Black Week, en vecka som markerar starten på julhandeln och kulminerar i Black Friday den 23 november. Med extra bra erbjudanden både i butik och webbshoppar finns ett riktigt fyndläge alltså! Men det finns en del att tänka på när man shoppar online – här är 10 viktiga råd för säkrare internetköp.

• 19 november, 2018

1) Kolla upp företaget du ska handla hos. Kontrollera till exempel att det finns trovärdiga kontaktuppgifter till företaget och läs på internet om vad andra tycker om företaget. 

2) Leta efter trygghetsmärken som ”Trygg e-handel” och ”Certifierad e-handel”. Det är en symbol eller ett märke som visar att webbplatsen är ansluten till ett visst märkningssystem och därför ska följa vissa regler.

3) Testa att få tag på företagets kundtjänst. Det ska vara lätt att få kontakt med och informationen om kundtjänsten ska vara tydlig.

4) Vilket betalningssystem har sajten? Tänk på att om du betalar en vara i förskott, förlorar du ditt bästa påtryckningsmedel som konsument – att hålla inne betalningen vid sen leverans. Att betala med kontokort eller handla mot faktura kan vara en bra idé eftersom köpet då omfattas av konsumentkreditlagen. Det innebär att du kan vända dig till kreditgivaren, det vill säga kortutgivaren (banken) eller bolaget du har fått fakturan från, med anspråk på återbetalning om till exempel varan inte levereras inom avtalad tid. 

5) Var samtidigt försiktig med kontokortsuppgifter. Lämna bara ut ditt kontokortsnummer om du ska köpa något. Skicka till exempel inte kortnumret via e-post eller sms.

För 18,5 miljoner kan den här sekelskiftesdrömmen bli din

6) När du handlar på nätet inom EU har du alltid 14 dagars ångerrätt, men om du handlar från ett företag utanför EU kan andra regler gälla. Var därför särskilt uppmärksam när du handlar på nätet utanför EU.

7) Försäkra dig om att produkten går att använda i Sverige, samt även att eventuella garantier gäller här. Skriv ut och spara informationen.

8) Tänk på att de rättigheter du har i vanlig butik gäller även på nätet. Du har alltid tre års reklamationsrätt, vilket innebär att om det visar sig att något är fel på det du köpt så har du tre år på dig att få den lagad, få en ny eller pengarna tillbaka. Spara alla kvitton, orderbekräftelser, betalningsöverföringar och liknande så att du kan visa att du har köpt varan och när köpet gjordes. Om du skickar tillbaka ett paket kan du få ett kollinummer. Med hjälp av kollinumret kan du spåra paketet om det kommer bort.

9) Läs köpe- och avtalsvillkoren. Vi vet, det är lätt att tröttna bara man ser de långa texterna om prisgarantier och ångerrätt – men så värt det för att slippa tråkiga överraskningar om varan till exempel inte ser ut som du tänkt dig när den väl kommit fram.

10) Sist men inte minst: Kolla in hemsidan Hallakonsument.se. Där finns fler råd och tips om de flesta situationer som kan uppstå när du handlar online.

Scroll to Top