Paret har inrett radhuset med 30-talsprylar: “Vill gärna att allt kommer från samma tidsepok”

I radhuset från 1957 utanför Stockholm får dåtidens funkis möta moderna lösningar. Här har Gabriel och Mattias har skapat ett hemtrevligt och vackert hem, med förkärlek för art déco, 1930-talsprylar och antikfyndade möbelklassiker.

I Hässelby, en förort väster om Stockholm, bor Gabriel Liestam och hans sambo Mattias Nero i ett stilrent radhus från 1957, ritat av arkitekterna Jon Höjer och Sture Ljungqvist. Huset ligger närmare bestämt i Hässelby villastad, ett i dag till viss del k-märkt bostadsområde där arbetare i mitten på 1950-talet fick möjlighet att bygga sina egna hem efter manual – kostnadseffektiva och funktionella självbyggen i lätthanterliga material som lättbetong och eternit (ett material som många med tiden bytte ut till träpanel). Radhusen uppfördes för Stockholms stads småstugebyrå i ett projekt som drog i gång redan på 1920-talet i flera förorter runt Stockholm. Tanken var också att husen skulle utformas så att de kunde byggas om för att matcha förändrade behov och livssituationer.

Gabriel och Mattias flyttade in i november 2021. De hade blivit förtjusta i området, som de tyckte tillmötesgick deras behov, och som tur var dök det upp ett hus till försäljning.

– Det som var viktigt för mig var ett tidstypiskt hus byggt någon gång under 1900-talets första hälft, helst i funkis och som låg nära stan, säger Gabriel. Mattias ville bo nära vatten för att kunna fiska – och få en egen uppfart till bilen, haha! 

På den loppisfyndade byrån i hallen står en tennvas av Rolf Engströmer för Fabriks AB Kronsilver, ett ”Argenta”-fat av Wilhelm Kåge/Gustavsberg och en tennlampa från 1928, Ystad-Metall. Hatthylla, Gunnar Bolin, bänk ”153A” av Alvar Aalto för Artek. Kudde med tyg ”Elefant”, Estrid Ericson, tapet ”Klöverblad” av Josef Frank och dörrstopp ”Ekollon”, allt Svenskt Tenn.
Ovanför köksbordet hänger en ”Saturnus”-lampa. På bordet, Arne Jacobsens ljusstake för Georg Jensen, Bjørn Wiinblads servis ”Lotus”. I fönstret, Ewald Dahlskogs krukor ”Luna” och ”Tellus”, Kristian Vedels träfåglar ”Bird”. Till vänster syns Bruno Mathssons fåtölj ”Eva”. 
Här bor: Gabriel Liestam och Mattias Nero. Jobbar som: Gabriel är lärare, Mattias är arbetsledare inom anläggning. Huset: Radhus från 1957 i Hässelby villastad, @hemmahosgabriel
Radhusen ritades för Stockholms stads småstugebyrå i början av 1950-talet. Tanken var att husen, som var självbyggen, skulle utformas så att de kunde byggas om för att matcha förändrade behov och livssituationer.

Men paret var helt överens om att de ville ha huset som ett gemensamt projekt, där deras olika egenskaper och kunskaper fick komplettera varandra. 

– Mattias bygger och sköter trädgården, säger Gabriel. Jag inreder, målar, syr och snickrar mindre projekt. 

Gabriels och Mattias hus består av fyra halvvåningsplan med fyra rum och kök där höjden på snedtaket på övre plan mäter över tre meter. Planlösningen är i original, och på markplan finns entré, hall och kök. En trappa ner finns källarplanet som fungerar som gästrum med intilliggande dusch och toalett, och tar man trappan upp från köket kommer man till sovrum och badrum. Ytterligare en trappa upp ligger vardagsrummet med ett intilliggande kontor. 

På soffbordet, ljusstaken ”Vänskapsknuten” av Josef Frank för Svenskt Tenn, 1938. Bronsskulptur i fönstret, ”Georgian dancer”, av Armand Godard. Trycket på väggen är Tamara de Lempickas ”Adam and Eve”, 1932. På rullbordet en fiolfikus i kruka från Bergs Potter. Golvlampa ”Stora kamelen 2368”, Josef Frank och kuddar, Svenskt Tenn. 
En halvtrappa upp från sovrumsplan finns vardagsrummet. I stringhyllan står bland annat Ewald Dahlskogs kulvaser för Bo Fajans, hänkelvas av Harald Östergren, Upsala-Ekeby, och kokeshidockor från Japan. Karmstolarna ”MR 20” är formgivna av Mies van der Rohe, bordet är märkt Curla Company Stockholm AB, bordslampan är troligtvis 30-tal och från Asea. På räcket en ”PeFeGe”-lampa av E G Eriksson. 
Arbetsrummet är möblerat med stålrörsmöbler från 30-talet: ”Z-pall”, DS Stålmöbler, Malmö, och en stol märkt Verkstads-AB Lindqvist Motala. Vas ”Syltkruka” av Estrid Ericson för Svenskt Tenn fungerar som pennställ. Den gamla telefonen är märkt Kungl Telegrafverket V D.
Vardagsrum med öppen spis. Schäslong ”LC4” av Le Corbusier, Pierre Jeanneret och Charlotte Perriand för Cassina. Golvlamp, ”1842”, Josef Frank för Svenskt Tenn 1932. Väggklockan är ett loppisfynd.

Kärlek till 1930-talet

På funkisvis präglas rummen av raka linjer, kvadratiska fönster, vita väggar, parkettgolv, sten och marmor. 

– Jag brukar kalla husets arkitektur för senfunkis, och med hänsyn till husets historia och mitt brinnande intresse för inredning och föremål från 1920-tal till 1950-tal skulle jag säga att vår inredningsstil är en blandning av elegant art déco och ädel funkis, säger Gabriel. 

Men när de flyttade in fanns här en hel del att göra. Husets ursprungliga 1950-talskaraktär hade inte ­bejakats så väl, berättar Gabriel.

– Det fanns en del ”fuskbyggen” sedan tidigare. Vi upptäckte en hel del som inte var gjort på rätt sätt.

Paret renoverade både hallen och köket, eftersom de ville ta tillbaka den forna karaktären på framför allt köket. Det fick ny färg och kakel liksom värme i det svartvit­rutiga golvet. Mattias göt bänkskivorna i betong och ny köksinredning från Ikea sattes in.

– Målet var rum med modern touch, utan att det hela skulle sväva iväg allt för mycket, säger Gabriel.

Runda ljusstakar av Ilse Claesson, Rörstrand. Glasunderlägg ”Argenta” av Wilhelm Kåge och askfat ”Domino” av Stig Lindberg, båda för Gustavsberg.
I vitrinskåpet från Tåhlner & Co, Stockholm, står tenn från C G Hallberg och souvenirer från Stockholmsutställningen 1930. Vas ur ”Serie V” av IIse Claesson, Rörstrand.
Arkitektlampan i pysselhörnan är formgiven av Jac Jacobsen för Luxo på 40-talet. Emaljkanna från Kockums Jernverk. Ansiktsskulpturen är arvegods.
Sovrum med sänglampor ”E2028”, troligen Bo Råman för Asea. På sängbordet med kantlist i zebrano, hänkelvas av Anna-Lisa Thomson, Upsala-Ekeby, och en väckarklocka märkt Junghans. Kuddar klädda med ”Aralia” och ”Primavera” från Svenskt Tenn.
På badrumsskåpet står bland annat en blå vas av Ewald Dahlskog för Bo Fajans och en emaljkopp från Kockums Jernverk. Tavlan med svanen har Gabriel målat.
I gästrummet, stol ritad av Mart Stam 1926, lampfoten på rökbordet har en skärm i tyget ”La Plata” av Josef Frank. Tavlan är ett osignerat loppisfynd, kudden är i Josef Franks tyg ”Celotocaulis”.

Han fyller gärna sitt hus med rariteter och kuriosa som man vanligtvis inte ser i moderna hem i dag. 

– Jag samlar på föremål från Stockholmsutställningen 1930, och jag hade gjort mycket för att kunna resa tillbaka i tiden och besöka den mytomspunna utställningsplatsen som byggdes upp för att en kort tid senare rivas.

Gabriel har en förkärlek för tenn, keramik och textilier av formgivare som Sylvia Stave och Josef Frank. 

– Jag försöker att inte bli alltför regelstyrd utan köper även på mig prylar bara för att de är vackra, men jag vill gärna att allt kommer från samma tidsepok. 

Han fyndar gärna på loppis men hittar också många prylar på säljsajter och nätauktioner. 

– Eftersom jag inte har körkort har många fynd forslats via tunnelbana och taxi, det största inköpet som åkt kommunalt måste ha varit kamellampan av Josef Frank, jag minns många frågande blickar när jag stod med lampan på tunnelbanan och låtsades som ingenting, säger Gabriel och skrattar.

Scroll to Top