Impulsköpet gav nya perspektiv

Hemma hos

Impulsköpet gav nya perspektiv

När Viveka och Kaveh köpte hus för andra gången var det plötsligt helt nya saker som fick styra. Insynsskyddat läge, stora ytor att rå över, ja till och med det praktiska mexiteglet, blev argument för det stora huset med snedtak.

• 1 april, 2014

Här bor

Impulsköpet gav nya perspektiv

Namn: Viveka och Kaveh Pourshahidi med barnen Agaton 12, och Carla 9.

Jobbar med: Kaveh är kreativ chef på sitt produktionsbolag Bond Street Film. Viveka utvecklar strömmade medietjänster på företaget Streamience.

Huset: Villa i två plan med 248 kvm boyta. Huset är byggt 1958 och tillbyggt 1969.

Impulsköpet gav nya perspektiv
Till vänster syns en del av det mobila kök som köptes till parhuset och som fick följa med till det nya huset. Kök, Bulthaup System 20. Handdukar och förkläde, Orla Kiely. Bord i massiv ek, Dis. Lampor, Tobias Grau. Stolar i design av Ray och Charles Eames. Extrastolar, House. Skåp, Bulthaup. Golvet består av vitoljad ekparkett. Spjälorna längs med fönstret är en del av värmesystemet.
Impulsköpet gav nya perspektiv
Huset som ligger intill en skogsglänta på Lidingö är ursprungligen byggt 1958. Vid utbyggnaden 1969 fick det bland annat stora fönsterpartier och utskjutande snedtak.
Impulsköpet gav nya perspektiv
Agaton var 5 år när han målade bilden med det skräckinjagande halloweenmonstret. Den trekantiga fåtöljen är köpt på en outlet i Småland. Laserade tegelstenar av konstnären Monica Johansson är en bröllopspresent. I den öppna spisen står den fjärrstyrda dinosaurien Cissi.
Impulsköpet gav nya perspektiv
Genom öppningen i matsalsväggen har man koll på vad som händer i vardagsrummet. Bord i massiv ek från Dis. Lampor, Tobias Grau. Stolar i design av Ray och Charles Eames. Cd-spelare, Sony. Kopp, Anna Kraitz.
Impulsköpet gav nya perspektiv
Vy från hallen över kök och vardagsrum.
Impulsköpet gav nya perspektiv
I hallen hänger Vivekas 40-årspresent till Kaveh, gjord av konstnären Majid Modir. Bilden är baserad på Kavehs falska pass, tillverkat i Istanbul, på hans flykt från Iran. Förvaringsmöbel från Apparat.
Impulsköpet gav nya perspektiv
I vardagsrummet ligger en persisk matta från Bijar. Den var det första Viveka och Kaveh köpte tillsammans. I taket finns en projektor och en infälld filmduk. Soffa, Room. Kuddar, Afroart. Bord ”She”, design Johanna Egnell, Urban Living. Metallhyllor från schweiziska It Design.
Impulsköpet gav nya perspektiv
På övervåningen finns det ljusa arbetsrummet.
Impulsköpet gav nya perspektiv
Skrivbord ”Overtime” av Stina Sandwall. Stol ”Camilla” av John Kandell. Matta av konstnären Totte Dellert. Hylla, String. Sänggavel, Myrica Design.
Impulsköpet gav nya perspektiv
Carla har själv valt den rosa färgen i sitt rum. Godisautomat, Hello Kitty. Snögloben är en souvenir från Paris. Ukulele från Musikmuseet.
Impulsköpet gav nya perspektiv
Även i sovrummet ligger en äkta persisk matta, från Tabriz. Säng och sänggavel, Carpe Diem. Påslakan, Mille Notti. Pall, David Design. Spotlighter, Flux.
Impulsköpet gav nya perspektiv
Badrum och bastu ligger på övervåningen. Blandare och duschmunstycke, Svedbergs. Handduksstege, Room. Badrock och korg, Afroart.
Impulsköpet gav nya perspektiv
Syrummet offrades till förmån för en bastu intill badrummet. Här bastas det varje torsdagkväll. Bastun är platsbyggd. Aggregat och glaspartier, Tylö.
Impulsköpet gav nya perspektiv
Betongklinker, Marrakech Design. Fåtölj, Ikea. Handduk, Paul Smith. Necessärer, Afroart.
Impulsköpet gav nya perspektiv
: Badkar, ”Monte”, Bathlife. Vinkyl, Hoover.
Impulsköpet gav nya perspektiv
Det väl tilltagna snedtaket framför entrén är praktiskt när det snöar.
Impulsköpet gav nya perspektiv
När Viveka och Kaveh Pourshahidi flyttade in i det 248 kvm stora huset, revs väggen mellan det lilla arbetsköket och matplatsen. En öppning togs dessutom upp mellan vardagsrum och matplats.
Impulsköpet gav nya perspektiv
Ritning över övervåningen.

Efter att ha bott i Stockholms innerstad i många år började Viveka och Kaveh Pourshahidi titta på hus på Lidingö.

– Det var små utflykter, mest som ett söndagsnöje, berättar Viveka.

Men det dröjde inte länge förrän de föll för ett romantiskt sekelskifteshus, ett parhus med stora renoveringsbehov.

– Vi trivdes jättebra i området, men det var bara att konstatera att kombinationen att dela hus och renovera inte funkade för oss. När vi började leta bostad igen var det helt nya saker som blivit viktiga.

På vissa sätt letade de efter raka motsatsen till sina tidigare sekelskiftesideal. När de hittade det fristående huset med insynsskyddad tomt mot en skogsslänt och stora ytor att göra vad de ville med, behövde de inte tänka länge.

– Man kan nog säga att vi impulsköpte huset, säger Viveka. Något vi inte har ångrat. Jag som tidigare avskytt mexitegel har börjat uppskatta det mer och mer. Det är väldigt praktiskt, säger Viveka.

Huset på Lidingö är byggt 1958 och sedan tillbyggt ett tiotal år senare med rejält tilltagna panoramafönster och utskjutande snedtak. Huset krävde inte någon större renovering men Viveka och Kaveh tyckte att köket var för litet och tog därför bort väggen mot matsalen och lade in trägolv i hela huset.

Tung persisk matta

– När vi ändå var i gång lät vi också ta upp en rund öppning mellan matsalen och vardagsrummet. Den har fungerat jättebra, speciellt när Agaton och Carla var riktigt små och man ville ha koll. Numera är öppningen ganska sliten, eftersom ungarna alltid gillat att sitta uppflugna där!

På andra sidan, i vardagsrummet, breder en jättelik persisk matta ut sig över golvet.

– Det var det första vi skaffade tillsammans. Mattan är så tung att den knappt går att flytta på.

Kaveh som är född i Iran och kom hit som 18-åring visste precis vad han ville ha.

– Det krävdes en halv dags förhandling och ett väldigt diskuterande innan affären var klar. Mattor från Bijar är kända för att hålla i generationer.

I taket ovanför sitter en projektor och en filmduk som kan fällas ner. I taket finns ljuddämpande skivor vilket betyder mycket för akustiken. Det var dessutom lätt att fälla in spotlighter i det nya taket och filmduken var en självklarhet, eftersom Kaveh jobbar professionellt med filmproduktion.

– Jag tycker att vi fått en bra blandning av det som är Kavehs, och det som är min bakgrund, säger Viveka.

Innan vi flyttade ihop var det så tydligt hur hans hem var färgrikt och mustigt, med en mjuk asiatisk stil, medan mitt var stramt, ljust, lite ”tyskt”.

Det var Kaveh som insisterade att öppningen mellan vardagsrummet och köket skulle vara rund medan Viveka ville ha ett fyrkantigt.

– Som tur var blev det som Kaveh ville, säger Viveka.

Passbild blev 40-årspresent

Förutom de många persiska mattorna är huset också fyllt av konstverk. Ett av dem består av passbilder på Kaveh och påminner om hans flykt från Iran när han bara var 18.

– Passbilden hade använts till ett falskt pass som han fick i Turkiet för att kunna ta sig vidare. 18-åringen med mustasch ser mycket äldre och allvarligare ut än Kaveh någonsin gjort senare. När vi hittade den, skrattade vi gott, jag tyckte länge mest att det var en rolig bild.

Men när Kavehs 40-årsdag närmade sig, bad Viveka vännen och konstnären Majid Modir att göra något av den. Tavlan med passbilderna, som trots allt påminner om en mycket dramatisk historia, hänger nu i hallen.
En tradition som följt med från Vivekas familj är bastubadandet.

– Jag är uppvuxen med fredagsbastu! Innan vi hade en egen bastu åkte vi ofta till mina föräldar för att bada.
I det nya huset fanns det plats för en rejäl egen bastu som ligger på övervåningen, nära bad- och sovrum.

– Jag tycker att bastun ska finnas där man oftast är, så att det blir av att bada. Hade den legat i källaren hade vi inte använt den lika mycket, säger Viveka. 

Numera är det torsdagsbastu som gäller.

– När vår fotbollsspelande 12-åring kommer hem från träningen sätter vi på bastun. Där går det bra att förhöra läxorna – och bara umgås.  

Av Myrica Bergqvist Text Nina Sederholm Foto Carl Dahlstedt
Scroll to Top